»Nu lytter Danish Crown til svineproducenterne«

Danish Crown fik roser for at lytte mere til svineproducenternes ønsker i Henrik Mortensens sidste formandsberetning hos Danske Svineproducenter.

Gennem årene har Danske Svineproducenters formand, Henrik Mortensen, ikke været bleg for at være efter Danish Crown.

I sin sidste beretning som formand for Danske Svineproducenter var der for en gang skyld også lidt ros til slagterigiganten, som dog indledningsvis fik på puklen for de økonomiske kvaler i Tulip UK.

»Økonomien har hængt i laser i Tulip UK, hvor der har været op imod en mia. kroner i manglende indtjening. Det er hovedløst, at det kunne komme så vidt, inden der blev grebet ind, men det er til gengæld godt, at Jais Valeur er godt i gang med at rydde op.

Henrik Mortensen var også tilfreds, da han konstaterede, at Danish Corwn i 4. kvartal 2017 var 50 øre pr. kg foran det indeks, som selskabet benchmarker sig med og har en ambition om at være 60 øre foran i 2020.

»Jeg bliver dog nødt til at bemærke, at Danish Crown også havde et forspring i 4. kvartal 16, som de - desværre - så rigeligt satte over styr i 2. og 3. kvartal 2017«, påpegede formanden, inden skiftede spor i sin tale:

»Vi glæder os også over, at Danish Crown lytter til det, vi har sagt i flere år. Nemlig, at pengene ligger bedst i svineproducenternes lommer. Derfor kan vi kun rose, at man er på vej til at stoppe for indbetaling til de personlige konti, og at vi alle får del i overskuddet af salget af Plumrose.«

Trods rosen var Henrik Mortensen heller ikke i tvivl om, at tiltaget skulle ses i den øgede konkurrence om danske grise.

»Vi er selvfølgelig også godt klar over, at det er en del af et kneb for at tiltrække grise i konkurrencen mod Tönnies. Det er dejligt at se, at der er konkurrence om grisene her i landet. Det er til alles fordel, og derfor er vi naturligvis fortsat interesserede i konkurrence.

Danish Crowns direktør, Jais Valeur, fik også ros for sit syn på fremtiden.

»Jeg vil rose Jais Valeurs ambitioner om at erstatte sort syn med en tro på fremtiden. Lige nu venter vi i spænding på Danish Crowns nye mediestrategi, de vil lancere til foråret, og hvor de har varslet, at de vil gå bag stalddøren. Kære Jais, jeg kan kun sige, at vi allerede lever op til langt mere, end EU kræver, så det kan I passende begynde at prale med. Til det vil I få vores fulde opbakning. I har også vores fulde opbakning til at prale af vores lave antibiotikaforbrug. Lad os starte med det, som kun kan omtales for lidt, og vent så med at finde på nye krav til os producenter til markedet er klar til at betale de ekstra omkostninger,« sagde Henrik Mortensen i sin beretning.

Producentforeningens kampagnetiltag Nu er det nok ønskede formanden også Danish Crowns aktive rolle i.

»Vi vil gerne invitere Danish Crown til at bidrage til vores kampagneaktiviteter, så længe vores fælles mål er at skabe stolte forbrugere og stolte svineproducenter eller ejere - som DC med rette kalder os«, lød opfordringen fra svineformanden.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle