Ø-mærket - et af Danmarks stærkeste brands

Af Thomas Helle, Tjæreborg. Økologisk mælkeproducent, leverandør til Naturmælk. Næstformand for Økologisektionen i L&F.

Intet i verden er statisk. Heller ikke økologien, og derfor er de fleste økologer heldigvis enige om, at det er vigtigt, at den økologiske produktion holder sig i god form og hele tiden udvikler sig.

Med Økologisk Landsforenings udspil til et nyt-økologimærker er der for alvor kommet gang i debatten om økologiens udvikling. Det er godt. Men vejen til udvikling er jeg ikke enig i.

Ø-mærket er et stærkt brand. Det tager tid at opbygge stærke brands, og stærke brands skal man derfor passe godt på. Det skal vi også med Ø-mærket. Vi har ikke brug for flere mærker - ej heller flere økologimærker. Det vil skabe mistillid til det røde Ø, som 98 pct. af befolkningen kender og har stor tillid til.

Men vi skal flytte økologien gennem faglig udvikling, innovation og vilje. Vi skal have slået hul på udfordringen med at få de mange næringsstoffer, vi sender ind til byerne med vores varer, retur til markerne igen i en form, der kan bruges i det økologiske jordbrug. Vi skal også udvikle os inden for bæredygtighed, klima, kulstofopbygning og give vores emballager et kritisk serviceeftersyn. Den konventionelle sektor udvikler sig også hele tiden, når det gælder bæredygtighed, dyrevelfærd, bruge af dansk protein osv. Derfor er ingen vej uden om udvikling, hvis vi som økologer vil blive ved med at være i front, når det gælder fremtidens fødevareproduktion.

Men det skal ske i form af flere krav i vores brancheaftaler eller andre tiltag. For eksempler laver vi som leverandører til Naturmælk naturplaner på vores ejendomme. Det er med til at løfte biodiversiteten og skabe merværdi – også selv om det sælges under det røde Ø.

Vi skal blive endnu bedre til at formidle brancheaftalernes krav i forbrugerhøjde, således at forbrugerne er helt med på, hvad de får for pengene, når de køber danske økologiske varer. Det skal ske gennem storytelling – ikke gennem et tillægsmærke til det røde Ø. Det vil skabe mistillid til Ø-mærket og unødig forvirring blandt forbrugerne. Jeg synes, det er rigtig godt, at Ø-mærket er statskontrolleret. Ingen organisationer skal have patent på et økologi-mærke. Økologien tilhører os alle sammen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle