Øko-kunder har en større indkøbskurv

COOP sælger hver anden økovare i Danmark og tjener på det.

Det har været en god forretning for COOP at sætte prisen på økologiske varer ned. Det siger Signe Frese, kommerciel CSR-chef hos COOP, der tirsdag talte på Landbrug & Fødevarers økologisektions årsmøde.

»Det skal være en god forretning, og den kan også blive bedre, hvis salget kommer endnu højere op,« siger hun.

Siden COOP satte priserne ned på økologiske varer for et års tid siden, er omsætningen steget. I dag er det samlede økosalg 10 procent større end for et år siden set over en bred kam. På frugt og grønt ligger det 40 procent højere.

Inden for nogle varegrupper er salget af økologiske varer højere end det konventionelle salg. For eksempel er 85 procent af salget af linser og kikærter og 80 procent af al babymad økologisk.

»Så er det et spørgsmål, om det skyldes kunderne eller udbuddet,« erkender hun.

Hun opfatter økologiske kunder som meget loyale.

»Kunderne er ret positive over for os. De kommer igen og igen og har en større kurv end andre kunder. Og det er de rigtig glade for i koncernøkonomi,« siger hun.

Målet for COOP er ifølge Signe Frese, at Danmark skal være dobbelt så økologisk om fire år, det vil sige, at afsætningen skal være fordoblet. Det mål forventer de at leve op til bl.a. ved at udvide udbuddet.

»Der er huller i sortimentet. For eksempel kan man få 30-40 forskellige slags rugbrød, men kun et par stykker er økologiske, og de passer ikke en gang ned i en madkasse,« siger hun.

Faktaboks

Økologi

  • Det økologiske areal steg med 22.000 hektar i 2015
  • Sidste år spiste hver dansker økologiske fødevarer i gennemsnit for omkring 1.450 kr.
  • Beløbet vil komme pænt over 1.500 kr. i år

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle