Økologi i overraskende stor stigning i kantiner

Landets kantiner, storkøkkener, restauranter og cateringvirksomheder brugte i 2015 langt flere økologiske råvarer end året før. Salget er steget med 27 pct. til i alt 1.661 mio. kr. viser nye tal fra Danmarks Statistik. Landbrug & Fødevarer forventer en lige så stor stigning i 2016.

Det røde Ø-mærke er populært i køkkenerne på landets plejehjem, sygehuse og restauranter. Det samme gælder i kantiner, børnehaver og andre storkøkkener. Faktisk så populært, at økologiske varer udgjorde 7,6 pct. af det samlede salg af madvarer til foodservice i 2015.

Stigningen glæder Landbrug & Fødevarer.

”Vi havde forventet en stigning, men at salget er steget med 27 pct. kommer som en glædelig overraskelse. Det er mere, end vi forventede, men samtidig er det en stigning, der giver god mening. For der er godt gang i omlægningen til økologi i mange af landets kommuner, og efterspørgslen til de private køkkener er stadig stigende,” siger chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, Andreas Buchhave Jensen.

Der er store stigninger på langt de fleste varegrupper. Kolonialvaregruppen er steget fra 436 mio. kr. til 557 mio. kr. En stigning på 28 pct., mens salget af frugt- og grønt er steget med 38 pct. til i alt 356 mio. kr.

De mest populære varer er dog stadig økologisk mælk og andre mejerivarer, der udgør 36 pct. af det samlede økologiske foodservicesalg.

”Det er meget positivt, at salget af alle varegrupper stiger. Det betyder, at de ude i køkkenerne gerne vil lave måltider med så mange økologiske råvarer som muligt. De udskifter ikke bare agurkerne med økologiske agurker,” siger Andreas Buchhave Jensen.

Selvom mange kommuner er godt i gang med omlægningen til økologi, er det stadig den private sektor, der køber mest økologi. I 2015 stod den for 56 pct. af forbruget svarende til varer for ca. 936 mio. kr. Især salget af økologi til kantiner på private arbejdspladser er steget fra 324 mio. kr. i 2014 til 458 mio. kr. i 2015.

”Vi forventer, at salget af økologi til foodservicesektoren vil stige med op til 15-20 pct. i år. Flere og flere storkøkkener er godt i gang med omlægningen til økologi, og det vil give øget efterspørgsel. Samtidig stiger antallet af restauranter med ’Det Økologisk Spisemærke’, fordi mange danskere vil have mad lavet på økologiske råvarer, når de går ud for at spise,” siger Andreas Buchhave Jensen.

Det samlede salg af økologiske varer i Danmark i 2015 kan opgøres til 9,6 mia. kr. Det svarer til, at hver dansker spiser økologiske fødevarer for omkring 1.700 kr. om året.

Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, glæder sig over udviklingen.

"Den politiske målsætning om 60 procent økologi i landets offentlige køkkener slår nu for alvor igennem i statistikken, og de offentlige køkkener står således for den største del af øko-væksten i 2015," siger Torben Blok. 

Han siger, at køkkenerne formår at få mere økologi uden ekstra omkostninger ved at spare andre steder.

"Et af hovedprincipperne i økologisk køkkenomlægning er, at der skal masser af sæsonens grønt på tallerkenen, mens der skrues lidt ned for kødet. Desuden er der fokus på, at madspild reduceres markant, og at maden laves fra bunden. På den måde kan man opnå både mere velsmagende, sundere og mere klimavenlige måltider indenfor det samme budget," siger Torben Blok.

Tilføjet 31. august kl. 11.23: Kommentarer fra Økologisk Landsforening tilføjet.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle