Dansk Supermarked: Læg om - vi mangler øko- og frilandskød

Føtex, Bilka og Netto mangler øko- og frilandsvarer på hylderne. Konventionelle producenter opfordres til at lægge om, lyder det fra Dansk Supermarked.

Dansk Supermarkeds butikker som Føtex, Bilka og Netto oplever stigende efterspørgsel på økologiske og frilandsvarer. De opfordrer nu producenter til at lægge om for i fremtiden at kunne følge med efterspørgslen.

"Kunderne udtrykker i stigende grad et ønske om at købe varer med dyrevelfærd, men vi kan ikke skaffe de varer, vi gerne vil have," siger indkøbsdirektør i Dansk Supermarked Group Jeppe Dahl Jeppesen. 

I dag, torsdag, afholder Dansk Supermarked konference for producenter omkring omlægning til produktionsformer med højere dyrevelfærd.

FREMTIDENS PRODUCENTER

Omkring 150 leverandører og producenter deltager til Dansk Supermarkeds konference, hvor blandt andet Landbrug & Fødevarer holder oplæg om markedtrends og omlægning.

Tulip og Danish Crown samt lokale producenter er blandt de tilmeldte. De skal høre om, hvordan kunderne i Dansk Supermarkeds butikker handler i dag, og hvad der er brug for i fremtiden, oplyser Dansk Supermarked. 

"Konferencen er en udmelding om vores ambitioner, så leverandørerne har mulighed for at forholde sig til det. Her kan de få en viden, som de kan planlægge ud fra," siger Jeppe Dahl Jeppesen. 

ikke kun buræg

I denne uge meldte virksomheden ud, at de ikke vil forhandle buræg længere ved udgangen af 2017. Det kommer efter butikkerne har oplevet et stigende fald i antallet af kunder, der fravælger buræg, når de handler. 

Udviklingen lader til at dreje sig om flere produkter end bare æg.

"Vi forventer at problemet vil blive større. Så hvis en konventionel producent står og skal tage stilling til en investering, vil vi gerne give dem muligheden for et bedre grundlag for at træffe den beslutning,” siger Jeppe Dahl Jeppesen.

Kan vi forvente at I, ligesom med buræg, melder ud, at I ikke vil forhandle konventionel kød?

"Selve præmissen er anderledes – fordi det er ikke en udvikling, som jeg trækker ned over kunderne – det er dem der fravælger det. Jeg ved ikke i hvilken grad de skifter, men bevægelsen er i gang,” siger han. 

2020-planen

Dansk Supermarked har sat et mål om at øge deres omsætning med en halv milliard kroner inden 2020 
på produkter med den højeste dyrevelfærd. 

Ambitionerne er også at forbedre dyrevelfærden på lavere niveauer, siger indkøbsdirektøren. Det skal ske ud fra, hvad kunderne putter i kurven.

"Vi kan forbedre dyrevelfærden på for eksempel svinekød ved, at hvis en kunde tager en kortelet fra antoniusgrisen, så er det en forbedring. Det er stadig ikke det højeste niveau, men det er en forbedring."

 

 

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle