Danskeren anno 2015: Enten discount eller specialvarer

Den bløde mellemvare, supermarkedet, er på tilbagetog. Til gengæld handler danskerne oftere ind i enten en discountbutik eller en specialvarebutik.

Det viser en analyse fra Nykredit.

"Mange forbrugere går bevidst efter økologi eller specialvarer på visse områder og vælger samtidig discount på andre områder, måske for at få husholdningsregnskabet til at balancere. Og i denne polarisering er den bløde mellemvare blevet taberen," siger forbrugerøkonom i Nykredit, Johan Juul-Jensen, i en pressemeddelelse.

Siden 2007 er den samlede detailomsætning faldet med 3,8 procent. Til gengæld er der en stigning på hele 68 procent for discount-supermarkeder i samme periode.

Omsætningen i specialforretningerne er steget med 28 procent siden 2007.

"I Danmark vinder vi på én gang VM-guld i økologi og EM-sølv i discount, hvilket umiddelbart kan virke paradoksalt. Forklaringen er sandsynligvis, at forbrugerne vælger kvali-tet og økologi for produkter, som de prioriterer særlig højt, mens andre varegrupper vælges på baggrund af pris. På den måde passer discount og specialvarer fint sammen," siger Johan Juul-Jensen.

Emneord

fødevarer

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle