Gennembrud for økologi i landområder

Salget af økologi er i år eksploderet i de mindre butikker uden for storbyerne. Det får nu landets største kæde af nærbutikker til at udgive sin første tilbudsavis kun med økologiske varer.

Med en stigning i salget af økologiske dagligvarer på mere end 20 procent i år i Dagli'-/LokalBrugsen har økologien fået et afgørende gennembrud uden for de større byer i Danmark.

Hidtil har de mindre byer haltet efter udviklingen i især København og Aarhus, men i år har Dagli'-/LokalBrugsen, der har langt de fleste af sine 354 butikker i mindre byer over hele Danmark, oplevet sin største vækst nogensinde.

"Økologi er ikke længere et storbyfænomen, og derfor begynder vi nu at bruge mange flere kræfter på økologiske varer i vores butikker og i vores markedsføring," siger kædedirektør Jesper K. Andersen.

I denne uge har kæden for første gang i sin historie en tilbudsavis, der udelukkende består af økologiske varer, herunder varer, der aldrig tidligere har kunnet sælges i landbutikkerne, som eksempelvis økologisk vin, øl og kød.

"Vi er en del af Coop, som har sat som mål at gøre Danmark dobbelt så økologisk i 2020. Vi er glade for at kunne bidrage med den største vækst af alle Coops kæder i år. Vi forventer, at det fortsætter næste år, hvor vi har sat som mål at øge vores øko-salg med yderligere 20 procent," siger Jesper K. Andersen.

Han peger på to årsager til den markante vækst:

*Lavere pris på økologi. Som en del af Coop nedsatte Dagli'-/LokalBrugsen de faste priser på alle økologiske varer pr. 1. januar i år.

*Udvalget vokser i butikkerne. Tidligere var det kun de allermest solgte varegrupper, som mælk og grøntsager, der blev solgt. Nu er der sortimentet større med flere specialiteter og bedre kvaliteter.Dagli'Brugsens første økologiske tilbudsavis gælder fra 26. november og kan hentes i butikkerne fra i dag.

Tilbuddene kan også følges på www.daglibrugsen.dk

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle