New Holland-boss: Der er vigtigere ting end smarte komponenter

Danske Lars Skjoldager har den afgørende indflydelse på, hvordan fremtidens mejetærskere fra New Holland ser ud. Det stiller krav til konstant udvikling - ikke kun på maskinerne men i hele den enorme maskinvirksomhed.

Hvilke mejetærskere og snittere skal New Holland sælge om et til fem år. Hvordan skal de se ud, og hvad skal de kunne?

Det afgør danske Lars Skjoldager. Som produktchef, director product management, i den multinationale traktorkoncern er han en af de højest placerede danskere i maskinbranchen globalt.

Men hvor en produktchef tidligere kunne koncentrere sig om smarte produktfunktioner, så er Lars Skjoldagers fokus i dag langt bredere.

»Vi skal selvfølgelig være innovative på produkterne. Men markedet er så presset, at vi skal være innovative hele vejen rundt. Hvis vi kun fokuserede på produkterne, kunne vi ikke forvente at være en del af branchen fremover,« fortæller han.

Simulering giver tempo

Lars Skjoldager startede allerede som agronomstuderende i maskinbranchen i Hardis udviklingsafdeling. Siden har han taget skridt for skridt op ad rangstigen og er nu på næstøverste ledelseslag i New Holland.

Det betyder, at selv om der kun er fem mand i hans afdeling, kan han række ud i samtlige grene i New Holland, så ikke kun produktudviklingen kører, men også at salg, distribution og HR tænker nyt.

»Kan vi være innovative på, hvordan vi udvikler, så vi udvikler det samme men med færre midler?« spørger Lars Skjoldager - og svarer så selv:

»Det kan vi. Og det er næsten vigtigere end at lave en innovativ komponent.«

Et af grebene er simulering, hvor nye modeller testes på computer frem for, at der bygges prototyper. Her kan der både spares tid og penge.

»Vi har kun to-tre måneder at teste vores produkter i, så går der et helt år, før vi kan teste igen. Nu simulerer vi tingene med computer, og det betyder, at vores prototyper er langt mere klar, end de var for fem år siden. Det betyder nogle gange, at vi kan skære et helt år af udviklingstiden - og også spare prototyper, der ofte koster 10 gange så meget som den endelige maskine,« forklarer han.

Drift, drift, driftspris

En anden vej, som Lars Skjoldager fokuserer på, er at udvikle maskiner, der kan bruges over hele verden frem for kun på ét kontinent.

»Det kræver, at man ser på, hvad der samler, i stedet for på hvad der deler. Det sparer temmelig meget, men kræver, at man er enormt kreativ i starten,« forklarer han.

Når det gælder selve udseendet og funktionaliteten på maskinerne, har Lars Skjoldager et helt og aldeles afgørende parameter:

»Vi skal selvfølgelig levere kvalitet og komfort. Men det altoverskyggende er driftsomkostningerne. Og det bliver kun et større krav,« siger han.

Faktaboks

Lars Skoldager

  • 2015-: Director product management for New Hollands høstmaskiner globalt.
  • 2014-2015: Marketing director New Holland i Europa, Mellemøsten og Afrika.
  • 2013: Chef for New Hollands brand i Rusland/Asien.
  • 2013-2013: Direktør CNH Denmark
  • 2011-2012: Marketingchef CNH Nordic

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle