Udsigt til flere reklamer på landet

Skilteloven skal lempes ifølge regeringens vækstudspil.

Virksomheder, museer og turistattraktioner skal have bedre mulighed for at stille skilte op på de danske veje og dermed skabe synlighed om sig selv. Det har regeringen foreslået i det vækstudspil, der netop er præsenteret i Nørre Snede af de to ministre Troels Lund Poulsen og Eva Kjer Hansen.

Den nuværende skiltelovgivning er alt for restriktiv og bureaukratisk, mener erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V). Lovgivnigen skal derfor lempes. 

Det glæder Landdistrikternes Fællesråd, som er interesseorganisation for de danske land- og yderområder.

»Det er meget glædeligt, at regeringen ønsker at tage et opgøre med den restriktive skiltelovgivning, som igennem flere år har været en hæmsko for vækst og udvikling lokalt,« udtaler formand Steffen Damsgaard. 

Organisationen har de senere år modtaget bunkevis af henvendelser fra iværksættere og forretningsdrivende, der ser skiltelovgivningen som en stor udfordring for at drive virksomhed uden for de største byer i Danmark. 

»Det er meget uhensigtsmæssigt, at de virksomheder og erhvervsdrivende, der er beliggende i vores landsbyer eller i det åbne land, ikke kan få lov at sætte skilte op. Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at understøtte den private sektor med ordentlige vilkår - også når vi taler om markedsføring, så de kan være med til at generere den vækst, der i sidste ende skal komme os alle sammen til gode,« siger formanden for Landdistrikternes Fællesråd. 

Danmarks Naturfredningsforening bryder sig ikke om udspillet.

"Hvis du kører rundt og ser på skilteskovene i Sydeuropa, er jeg da glad for, at Danmark ser ud, som Danmark gør. De mange skilte ser herrens ud. En ren landskabelig øjebæ, siger Ella Maria Bisschop-Larsen, præsident for foreningen, til Ritzau.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle