Udviklingschefen: Vi kan bruge dine digitale spor til at hjælpe dig videre

Hvis du kender kundernes adfærd på nettet, så har du en rigtig god mulighed for at kunne give dem lige præcist det, de allerhelst vil have

Vi ved det godt. Ét enkelt klik, og du har efterladt et digitalt spor. Et spor, der aldrig bliver koldt og bare ligger og venter på at blive opsnuset og brugt imod dig. Eller ... er det nu så galt? Måske kan det også bruges til noget godt for alle parter. Det mener i hvert fald Jacob Teilmann Andersen, der ud over at være vicedirektør på LandbrugsMedierne også er chef for marketing og udvikling i mediehuset.

På vækstkonferencen i Randers i september skal han give sit bud på, hvordan man som virksomhed kan bruge viden om kundernes digitale adfærd til at forstå dem bedre. Det, man med et lidt slidt udtryk kalder at »møde kunderne i øjenhøjde«.

Vi samler masser af data

»I virkeligheden er marketing på nettet jo en ret ny disciplin. Mange firmaer er jo allerede vanvittig dygtige til at sælge deres varer på nettet. Kunderne får det, de har bestilt, og er tilfredse. Men det er jo ikke så forskelligt fra det, man gør i fysiske butikker. Vi er i fuld sving med at finde ud af, hvordan man kan bruge de digitale spor, som bliver efterladt, når nogen læser artikler eller klikker på annoncer, fortæller Jacob Teilmann Andersen og fortsætter:

»Skal vi bare spørge, om de ikke vil købe mere af det samme. Eller måske noget, de slet ikke er interesseret i?« lyder det lidt retorisk fra udviklingschefen, der gerne giver sit bud:

»Indtil videre må jeg nok sige, at ingen er rigtig gode til at skabe merværdi for sælger og køber. Og jeg er sikker på, at det er her, fremtiden ligger. Hvis virksomheden bruger de indsamlede data fornuftigt, så er det en ekstremt god basis for at skabe indhold og relevans for forbrugeren,« mener Jacob Teilmann Andersen.

»Alle vinder jo i virkeligheden på, at markedsføring bliver så målrettet som muligt. Som kunde slipper du for at blive forstyrret med irrelevante henvendelser, og som sælger ved du præcist, hvad kunden er interesseret i.«

Hvem vil have en årbog?

Et eksempel fra Jacob Teilmann Andersens egen verden viser lidt om, hvor meget man kan få ud af at målrette sit salg. På LandbrugsMedierne udgives blandt andet en traktorårbog, der sælges i løssalg. Traditionelt har man gjort opmærksom på årbogen med annoncer og telefonsalg. Indtil man pludselig fik en god idé: kun at henvende sig målrettet til dem, man i forvejen vidste, var interesseret. På hjemmesiden kunne man efterfølgende downloade årbogen fra sidste år mod at tillade, at man blev kontaktet af en sælger.

»Og det gav to-en-halv gang bedre respons sammenlignet med et traditionelt telefonsalg,« forklarer Jacob Teilmann Andersen og tilføjer:

»I stedet for at ulejlige en masse mennesker, der er ligeglade med en traktorårbog, fik vi fat i de rigtige og solgte meget mere.«

Største udfordringer i en forandringstid

  1. Opfølgning: Hvordan får man fulgt op på et salg? Vi skal give kunderne noget, der giver mening. Ikke bare mersalg. Det er bare irriterende
  2. Relevans: Vi skal give vore læsere noget, der giver mening. Hvis vi bare smider alt muligt i hovedet på folk, opnår vi kun, at kunderne bliver irriterede
  3. Sammenhæng: Mængden af data er enorm. Men man skal finde en sammenhæng i data og bruge den fornuftigt. Ellers bliver man datablind.

Faktaboks

Jacob Teilmann Andersen

  • 2015-: Vicedirektør LandbrugsMedierne (LM) med bl.a. ansvar for marketing og nye forretningsområder
  • 2013-2015: Marketings- og udviklingschef, LM
  • 2008-2013: Projektkoordinator, LM
  • 2006-2008: Kok, Bibendum
  • 2000-2006: Ansat i Haburi.com - The Virtual Factory Outlet
  • Uddannet på CBS

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle