150 mand sikrer Arlas fremtid i Skejby

Fremtidens mælkeprodukter bliver udviklet i Arlas nyåbnede Innovation Centre i Skejby.

Når detailhandlens hyldemeter er proppet med smør, flødeis og drikkeyoghurter med smag af chokolade, jordbær eller melon, har produkterne været genstand for utallige udviklingstimer, hvor alt fra smag til konsistens er blevet vendt og drejet.

Den udvikling skal i Arla fremover foregå i det nye Innovation Centre i Skejby, som bl.a. består af et lille kompakt mejerianlæg med 50 forskellige maskiner, en række laboratorier og moderne kontorfaciliteter.

Her skal de godt 150 medarbejdere hver dag forsøge at udvikle fremtidens mælkeprodukter, som kan komme både landmænd og mejeri til gavn på sigt.

Hovedopgaven bliver at imødekomme kundernes stigende efterspørgsel efter sunde produkter uden e-numre eller andre tilsætningsstoffer.

Skyr er en succeshistorie fra ende til anden

Skyr er et fremragende eksempel på, hvor vigtig innovation er for en virksomhed som Arla. For få år siden var skyr et nicheprodukt, men salget eksploderede med 200 pct. fra 2014 til 2016. Efter introduktionen af skyr i Storbritannien, Tyskland og Holland udgør salget uden for Danmarks grænser nu halvdelen af Arlas skyrforretning.

På sigt vurderes det globale marked for skyr at blive på flere mia. euro hvert år, et marked, som Arla bør kunne have en fordelagtig position til at få en ordentlig luns af.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle