Sevel Slagteri sætter prop i sotransporter

H&S Westergaard er nye medejere af Sevel Slagteri, og målet er at slagte 2.000 søer om dagen. Som sidegevinst er transporten af 80.000 søer til slagtning i Tyskland næsten stoppet.

Transporten af slagtesøer til Tyskland er næsten ophørt.

Hidtil har H&S Westergaard årligt transporteret omkring 80.000 søer til slagtning i Niebüll 12 km syd for den dansk-tyske grænse.

»Siden sensommeren er søerne i stedet blevet slagtet på Sevel Slagteri. Det har betydet væsentlig kortere transportid og ingen omlæsning,« fortæller Henrik Westergaard, H&S Westergaard A/S.

Firmaet ejer i dag 60 procent af Sevel Slagteri A/S. De resterende 40 procent ejes af den tidligere eneejer, Axzon A/S, der blandt andet er selskabet bag Poldanor.

Lidt dyrere slagtning

Henrik Westergaard regner med, at det er tre-fire euro dyrere at slagte en so i Danmark sammenlignet med Tyskland.

»Til gengæld er transporten billigere, og vi har ingen omlæsning og dermed lavere udgift til dyrlægekontrol,« forklarer han.

Han forventer, at besparelserne nogenlunde opvejer merudgiften på tre-fire euro.

»Det har også spillet ind på vores beslutning, at det ud fra et velfærdsmæssigt synspunkt er et plus med kort transporttid,« siger ejeren.

Desuden kan biprodukterne fra søerne sælges til en højere pris, fordi slagtningen sker i Danmark.

Selv om der siden overtagelsen er investeret tre en halv mio. kr. i forbedringer på slagteriet, forventer Henrik Westergaard, at der bliver tale om en fornuftig økonomi.

Kun halve kroppe

Der bliver kun tale om slagtning og deling i halve kroppe på Sevel Slagteri.

»Den videre forarbejdning af søerne sker i Tyskland,« fortæller Niels Lykke Iversen, der står for afsætningen på slagteriet.

Sevel Slagteri er netop blevet QS-godkendt, og det er vigtigt for adgangen til det tyske marked.

Det er særligt på hygiejneområdet, der er sket en opgradering, ligesom egenkontrollen nu er tilpasset QS-kravene.

1.700 søer om ugen

Målet er i første omgang at slagte 1.700 søer om ugen.

»På sigt vil vi gerne op på 2.000 om ugen,« fortæller Niels Lykke Iversen.

Det er H&S Westergaard A/S der står for al indtransport, ligesom en stor del af administrationen sker herfra.

»På den måde kan vi holde administrationen på et minimum,« forklarer han.

Der er 22 ansatte på slagteriet, der er det næststørste soslagteri i Danmark.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle