Analytikere: Voldsomt efterår i New Zealand puster til mælkeprisen
Græssets vækst er hæmmet af den voldsomme nedbør, New Zealand har oplevet.

Det er voldsomt vejr i New Zealand - der lige nu er i efterårsmånederne - der skubber de globale mælkepriser opad. Sådan lyder det fra analytikere, efter GDT-auktionens prisindeks denne uge steg med 3,1 procent. Det er tredje stigning i streg.

Den kraftige nedbør, som tyfoner har bragt med sig, skader græsproduktionen - og dermed mælkeproduktionen.

"Støtten til priserne i Oceanien kommer dels fra en god efterspørgsel fra Asien, men også efter et år med voldsomt vejr i både Australien og New Zealand. Australien har både været ramt af rekordhøje temperaturer, en periode med tørke efterfulgt af voldsom regn. På samme måde blev malkningssæsonen i New Zealand indledt med tørke og nu slutter den med flere orkaner, der har givet historiske nedbørsmængder og det koster græsproduktion i det new Zealandske efterår," skriver Palle Jakobsen, analytiker og indehaver af Agrocom, på sin mælkeblog.

Tobin Gorey, analytiker hos Commonwealth Bank of Australia, siger til Agrimoney.com, at våde jorde - fra tyfonen Debbie og siden tyfonen Cook - på Nordøen har skabt bekymring hos indkøberne.

Mejeripriser i pæn stigningKvæg 19. april · 06:00

"Hvor stor en produktion, der er tabt, forbliver et åbent spørgsmål," siger Tobin Gorey.

Palle Jakobsen mener, at forsinkelsen fra de globale mælkemarkeder til den lokale afregning betyder, at Arlas afregning fortsat kan falde.

"...man må forvente, at der er lidt mere negativt på vej. På agrocom.dk forventer vi en korrektion på imellem 25 og 35 øre i alt, inden priserne igen begynder at stige," skriver den danske analytiker.

Han forventer dog derefter, at prisen vender, og at man i Danmark når en afregningspris på 3,25 kroner sidst i 2017 eller først i 2018.

Relaterede artikler

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.