Arla-chef efter prisdyk: Positive lyspunkter for første gang i månedsvis

Selv om mælkeprisen blev sænket til rekordlavt niveau, er der også ting, der giver grundlag en snert af forsigtig optimisme, mener Arlas Natalie Knight.

Mælkeprisen ligger på et rekordlavt niveau; faktisk under det laveste selv for kriseåret 2009. Men Arlas koncernfinansdirektør Natalie Knight påpeger, at der alligevel er grund til en anelse af optimisme for fremtiden.

»Der er nogle ting, der giver os meget små positive indikatorer. Vi er meget forsigtige, for vi vil ikke give nogen falske forhåbninger ved at sige, at vi ser lyset for enden af tunnellen. Men der er nogle positive tegn derude. Vi ser tegn på, at mælkeproduktionens vækst er aftagende, og der bliver handlet mindre mængder på GDP-auktionerne,« påpeger hun.

Mejeriets finansboss er langt fra tilfreds med, at mejeriet atter måtte sænke priserne for juni med 10 øre per kg.

»Mælkeprisen er på et meget lavt niveau, og det har den været i en lang periode på grund af ubalancen, der er i udbud og efterspørgsel. Det giver nogle meget udfordrende vilkår, for selv om eksporten ud af Europa stiger, så er det ikke nok i forhold til de stigende volumener i Europa. Det afspejler sig i markedet, hvor kunderne forventer lave priser,« siger hun.

Er 1,84 bunden?

Spørgsmålet til 1 mio. kr. er hver eneste måned, om mælkeprisen nu har nået det laveste niveau. Natalie Knight tør ikke spå om det.

»Jeg tror ikke, at nogen kan forudsige, om vi har nået bunden. Men det er den første gang i adskillige måneder, at der har været disse små, positive tegn. Vi må bare arbejde så hårdt vi kan, for landmændenes situation minder om et mareridt. Det er dog for tidligt at være optimistisk på baggrund af det, vi ser nu. Balancen mellem udbud og efterspørgsel er det afgørende, for at mælkeprisen skal ændre sig,« konstaterer hun.

Hun påpeger, at Arlas indsats med at flytte mælk både væk fra trading og over i foodservice, samt at sælge mere mælk ud af Europa har stor betydning for, at mælkeprisen ikke lige nu ligger endnu lavere.

»Vi ligger synligt over niveauet for flere af vores konkurrenter, når det gælder mælkepris,« forklarer hun og forklarer, at det skyldes strategien samt arbejdet med at reducere omkostninger.

»Når markedet forbedrer sig, vil vi være i en situation, hvor vi kan drage fordel af det.«

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle