Arlas indtjening løftes af brandprodukter

Til trods for en kraftigt faldende omsætning stiger Arla-koncernens nettoresultat med 20,7 pct. til 356 mio. euro.

Det forgangne år har været hårdt for mælkebranchen, hvor priserne har haft kurs mod en dyb bund.

Arla-koncernen har dog for året leveret et solidt resultat på bunden, og nettoresultatet er således vokset med 20,7 pct. til 356 mio. euro.

Heraf udgør Arla Food ambas andel 347 mio euro, svarende til 3,6 pct. af koncernens omsætning.

Dermed er Arla Foods amba kommet ud af 2016 med økonomiske resultater, der ligger over målet på en række nøgletal, bl.a. med en volumendrevet omsætningsvækst for strategiske brands på 5,2 pct. og en vækst i brand-andelen på 44,5 pct.

Det kom frem på pressemødet onsdag morgen, hvor Arla-koncernen fremlagde årsregnskab.

Resultatet skyldes bl.a., at til trods for, at den samlede mælkeindvejning faldt i 2016, har Arla fået flyttet mere end 340 mio. kg. mælk fra industrisalg til den mere lønsomme detail- og foodservice.

Markant omsætningsfald

Til trods for at ambaet kommer ud af året med et forventeligt plus på bunden, er der ikke meget fornøjeligt at finde i toppen af regnskabet.

Koncernens omsætning faldt med 6,8 pct. til 9,57 mia. euro for året, sammenlignet med 10,26 mia. euro i 2015.

Det er ifølge koncernen selv et direkte resultat af lavere salgspriser på det globale marked som følge af de store mælkemængder i Europa i den første halvdel af 2016 samt ugunstige valutakurser.

Arlaindtjeningen, der viser selskabets evne til at skabe værdi for andelshavernes mælk, faldt med 8,3 pct. i 2016 til 30,9 eurocent pr. kg., sammenlignet med 33,7 eurocent pr. kg. året forinden.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle