Hvor skal vi hen? Det spørgsmål kan være godt en gang imellem at stille sig selv som person. Det kan også være godt at stille spørgsmålet i en virksomhed, men giver det også mening at stille det spørgsmål på vegne af et helt erhverv - ja, en hel kompetenceklynge i dansk økonomi? Umiddelbart nej. Der er jo ikke nogen direktør eller chef for alle kompentenceklyngens aktiviteter. Det danske fødevareerhverv, der i sin store mangfoldighed er verdens tredjestørste kompetenceklynge, har ikke nogen fælles ledelse, men derfor kan man jo godt tage en fælles retning ind i fremtiden. Og hvad er så det for en retning?
Som et mangfoldigt erhverv er der naturligvis flere veje at gå. Muligheden for succes i fremtiden ligger med andre ord i flere forskellige retninger. Succesen i fremtiden findes der, hvor der er knaphed på ressourcer. Kort sagt - vejen til succes går via stor efterspørgsel og manglende udbud.
Hvor er det så lige, verden har brug for fødevareerhvervet i fremtiden?
Verden har brug for reduktion af klimagasser, fremmelse af en sund livsstil, mere sikker mad til flere, blot for at nævne nogle få. Danmark har brug for øget beskæftigelse uden for byerne, bedre miljø osv.
På alle disse punkter har det danske fødevareerhverv, og landbrug i særdeleshed, mulighed for at levere afgørende bidrag til løsninger. Løsninger som sandsynligvis kan gå hen og blive en god forretning. De væsentligste betingelser for en god forretning er nemlig til stede - knaphed og stigende efterspørgsel.
Alt andet lige vil dialogen med de danske forbrugere være nødt til at vokse, fordi både forbrugerne og fødevarevirksomhederne ønsker det. Det at købe og forbruge fødevarer er en tillidssag. Det er jo ikke bare produkter, vi putter i munden på os selv, det er også produkter, vi giver til vores børn! Det daglige møde i køledisken med forbrugeren er en fantastisk mulighed for at være i kontakt med kunderne ¿ herunder også fremtidens kunder.
Men der er også et paradoks omkring forbrugerens møde med erhvervet i det danske supermarked. For fremtidens succes for fødevareerhvervet vil i stigende grad ligge i udlandet. I dag har vi en stor eksport, hvor to tredjedele af produktionen eksporteres. I fremtiden vil den andel kun kunne vokse, samtidig med at dansk produktion også vil finde sted uden for landets grænser.
Det danske fødevareerhvervs fremtidige forbruger vil i stadig stigende grad være en udlænding. Det gør bestemt ikke opgaven nemmere, at forbrugerne til vores erhvervsprodukter findes overalt. Men det bør gøre os stolte, når det lykkes.
Hurra for det globale fødevareerhvervs fremtid.
God sommer
Succesen i fremtiden findes der, hvor der er knaphed på ressourcer. Kort sagt - vejen til succes går via stor efterspørgsel og manglende udbud.