Kuhn har forbedret på deres 15 meter brede storrive, så rotorerne holder længere.
Kuhns 15 meter brede storrive, GA15021, er blevet revurderet af fabrikkens designere. Målet var at øge maskinens holdbarhed, så den bedre matcher de højere krav der stilles til storriver i dag.
"Storriverne bliver brugt meget mere intensivt," oplever Hans Peter Villadsen, servicechef hos Maskinhandler Indkøbsringen, MI.
Det skyldes, at finsnitterne er blevet større, ligesom traktorerne der trækker riverne. Derfor satte den franske fabrikant fokus på at udvikle nye og stærkere rotorer.
Det omfatter, at kurvebanerne er gjort større, og rivearmene har fået en ny form og en øget diameter. Nye teknikker har gjort det muligt på samme tid at mindske egenvægten, så belastningerne på maskinen er mindre.
Hver rotor bæres af 18 tommer store hjul, og smøring af stellet begrænses til cirka tre gange årligt. Eneste daglige vedligehold er pto-akslen forrest på maskinen.
Affjedret chassis
Maskinens sidefløje aflastes ved kørsel i marken, da maskinens kørestel hydraulisk bærer en del af deres vægt. Det betyder, at 75 procent af maskinens totale vægt hele tiden hviler på dels de 710 millimeter brede bærehjul, dels på traktorens trækbom. Samtidig er rivens midtervogn affjedret, så den både i arbejdsstilling og ved transport kører roligt.
En stor fordel ved de hydraulisk drevne rotorer, ud over at systemet er vedligeholdelsesfrit, er, at de kan slås fra to og to.
"Man kan eksempelvis slå de to midterste rotorer fra, og derved lufte to 30 fods skår uden at rive dem sammen," forklarer Hans Peter Villadsen.