Bælter under gyllevognen skærer 12 pct. af forbruget

Bælter og ændret dækmontering skar 12 pct. af dieselforbruget i forhold til et identisk men traditionelt gylletræk.

En ny ide - aflastende bælter under landbrugsmaskiner samt en utraditionel hjulmontering - kan måske spare på forbruget.

I efteråret skrev vi i LandbrugsAvisen om de nye RollMax-bælter fra Skodborg Dækservice, og i foråret har man kørt test med bælterne monteret under en Samson PG25 gyllevogn med 850 mm brede dæk og hjuludskud.

Traktoren foran var en John Deere 8530 med dobbelt hjulmontering og trykluftudligning hele vejen rundt i stedet for brug af et single-dæk med bredere dimensioner.

Det spændende er, at maskinstationen, hvor sættet har kørt, ligeledes har kørt med et identisk gylletræk, blot uden dobbelt hjulmontering på traktoren og bælter under gyllevognen. Efter 468 timer med sættet med bælter og 429 timer for sættet uden bælter ligger dieselforbruget 12 pct. lavere for bæltevognen kontra dens traditionelle makker.

»Det er naturligvis ikke valide tal i den forstand, at vi kan garantere denne besparelse ved at bruge bælter eller dobbelthjul. Tallene er ene og alene et udtryk for, hvad maskinstationen har målt, men det er spændende, at de har opnået besparelsen. Og så har sættet med bælter endda nedfældet gylle i 120 hektar pløjet jord, mens det andet sæt har holdt sig til stubjord alene,« siger Michael Toftmann Schmidt, der er ingeniør og har udviklet bælterne i samarbejde med Skodborg Dækservice.

Bælter aflaster hjul

Gyllevognen har kørt med et hydraulisk drevet bælte med en trædeflade på 0,4 kvm samt fire såkaldte passive bælter uden træk med en samlet trædeflade på 1,0 kvm - alene for at teste begge typer bælter.

Fælles for bælterne er, at de via hydraulik sammenlagt flytter 14 ton af vognens vægt ned på hjulene over til bælterne under kørsel i marken.

»Vi kan ikke se, hvor stor en del af diesel-besparelsen, der kommer fra bælterne på gyllevognen, og hvor stor en del der kommer fra traktorens dækmontering. I dette tilfælde havde vi fire bælter ved siden af hinanden, og måske kan vi optimere ved at montere dem parvis efter hinanden.«

»Vi havde en forventning om, at det aktive bælte ville gøre mere forskel, men den dobbelte hjulmontering gav godt med bid, og det er jo en god forudsætning for en god brændstoføkonomi. Faktisk var det så godt, at maskinstationen på en regnfølsom mark måtte give fortabt med det traditionelle gylletræk, mens sættet med bælter og dobbelthjul kunne køre igennem,« uddyber Michael Toftmann Schmidt.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle