Big data skal være big business for Skov

Data og digitale løsninger er en væsentlig drivkraft for Skov A/S, og den udvikling kommer kun til at fortsætte, spår chefen.

Sensorer, der måler alt i luften, automatiske vægte, der måler, hvad dyrene spiser og drikker, samt kameraer i loftet, der ved hjælp af billedanalyse kan finde frem til den præcise vægt på slagtesvinene i stalden.

Det er ingen hemmelighed, at højteknologiske løsninger og digitalisering fylder meget hos Glyngøre-baserede Skov, der laver avancerede staldsystemer til svine- og fjerkræproduktion.

»Digitalisering og data er enormt vigtigt for os, fordi vi har behov for hele tiden at kunne styre alting. Det er en stor udfordring for vores kunder at producere effektivt, så de har konstant behov for at optimere. Samtidig stiller forbrugerne flere og højere krav, og de muligheder får vi mulighed for at gå forrest med ved hjælp af data,« siger Jørgen Yde Jensen, adm. direktør i Skov.

Åbnet en stald i timen

Den benhårde satsning på udvikling har bl.a. gjort, at Skov A/S hver eneste time, 365 dage om året i de sidste fire år har været at finde i en nyåbnet stald verden over.

Når der nu produceres godt 50 milliarder kyllinger om året på verdensplan, og det tal ifølge Rabobank forventes at stige med 65 pct. inden for 20 år, er stenene for alvor lagt til en rivende vækst.

Lige nu produceres 40 ud af de 50 milliarder kyllinger nemlig af 250 virksomheder.

»Disse virksomheder har et fokus på hele værdikæden og dermed et stort potentiale for optimering. Dem vi gerne vil have fat i,« siger Jørgen Yde Jensen.

16 mand til big data

Skov beskæftiger lige nu godt 360 medarbejdere, hvoraf 75 arbejder med udvikling.

Derudover åbnede selskabet i februar et datterselskab i Agro Business Park i Aarhus, hvor godt 16 mand udelukkende sidder og arbejder med dataanalyser og håndtering af big data.

»Vi gør et ihærdigt forsøg på at være i front, og åbningen af selskabet i Aarhus siger virkelig noget om, hvor meget vi gør ud af det, og hvor stort potentialet er. Vi har så store mængder data, eftersom vi måler og vejer alting i produktionerne, og nu skal vi finde ud af at sammenkoble dem, så vi kan optimere og teste hele tiden. Produktionen skal snakke sammen med foderstoffen og slagteriet, og vi skal hele tiden kunne tilpasse produkter og prøve nye ting. Der er virkelig store muligheder her, som vi gerne vil have vores del af,« siger Jørgen Yde Jensen og fortæller, at det også var en af grundene til, at selskabet i sin tid valgte at sætte sig til bordet i Panelet for Digital Vækst.

Panelet præsenterede tidligere på ugen 10 anbefalinger omkring fødevaresektorens digitalisering hos netop Skov.

Faktaboks

Skov A/S

  • Producerer bl.a. ventilationssystemer og en lang række management-produkter til optimering af staldene. 
  • Har til huse i Glyngøre og beskæftiger godt 360 medarbejdere. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle