Cheføkonom: Gode priser giver fødevarevirksomheder tro på fremtiden

Frank Øland peger på globalt opsving som medvirkende til, at fødevarevirksomhederne har medvind.

De danske fødevarevirksomheder føler. de har vinden i ryggen.

Det fortæller Frank Øland, cheføkonom i Landbrug & Fødevarer, på baggrund af deres seneste konjunkturbarometer.

"Faktisk er konjunkturbarometeret på det højeste niveau i den tid, vi har målt. Virksomhederne kan mærke en stigende efterspørgsel, og priserne er gode. Der er ved at komme godt gang i det økonomiske opsving både globalt og herhjemme. Der øger forbrugernes købekraft og villigheden til at betale for kvalitet," siger cheføkonomen.

Det er især positive forventninger til efterspørgslen – ikke mindst på eksportmarkederne - der trækker konjunkturbarometret op.

"Det passer meget godt med, at vi i øjeblikket ser et synkront globalt opsving, hvor forbrugerne får en fornyet optimisme, stigende købekraft og øget betalingsvillighed," siger han.

Der er dog en bagside af medaljen.

"Konjunkturbarometeret peger på hastigt voksende mangel på arbejdskraft. Især i agroindustrien er manglen på arbejdskraft de seneste kvartaler sprunget i vejret. Det er især faglært arbejdskraft virksomhederne skriger efter," siger Frank Øland.

Det er derfor afgørende vigtigt, at der gennemføres reformer, der kan øge udbuddet af kvalificeret arbejdskraft, mener han.

"Det gælder om at få flere faglærte uddannet herhjemme, og det gælder om at gøre Danmark attraktiv for kvalificeret udenlandsk arbejdskraft. Ellers går virksomhederne glip af vækstmuligheder og opsvinget, og vi risikerer alt for hurtigt at ende med overophedning," siger cheføkonomen.

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle