Døde dyr er fedt til energi

Daka ecoMotions biodiesel er 2. generations biobrændstof udvundet af restprodukter fra landbrug slagterier.

55 mio. liter, 1.830 tankbiler eller nok til at dække 30 procent af det danske iblandingskrav. Så meget bliver det til, når Daka i Hedensted forvandler fedtet fra døde dyr og affald fra slagterier til biodiesel, som kan erstatte fossilt brændstof.

Dermed gavner det klimaregnskabet i Danmark, når syge dyr, der ikke kan bruges til andet, ender hos DAKA eller ecoMotion, som den olieproducerende enhed hedder. Biodiesel fra DAKA udleder 84 procent mindre CO2 end almindelig dieselolie.

Mange biprodukter

Anlægget så dagens lys i 2008 som en konsekvens af BSE-krisen, hvor det i 2000 blev forbudt at lave foder af visse døde dyr. Det er altså såkaldt risikomateriale, som ikke kan bruges til andet, der bliver til diesel. Men diesel er ikke et eneste produkt. En fraktion på 2.500 ton årligt bruges til fyringsolie, HBO. Samtidig bliver der 5.000 ton glycerin til overs i produktionen, hvilket ender i biogasanlæg. Endelig er et af restprodukterne kaliumsulfat, som bruges til gødning, i alt 1.500 ton.

 

Begejstret høsthjælp: Det er en kanon maskine - sluger virkelig noget rødsvingelMark 20. juli · 14:19

Mindre iblanding

Det er reelt selskabet ecoMotion, der producerer biodiesel, men selve råvaren kommer fra Daka SecAnim i Randers. Det er dem, der kører rundt og henter døde dyr hos landmændene.

EcoMotions kunder er olieindustrien. Biodieselen slenblandes i dieselolie, og da den er produceret af affald og altså ikke for eksempel afgrøder fra markerne, kan den tælle dobbelt i EUs bogholderi med iblanding af biobrændstof. Det er en stor hjælp for olieselskaberne og gavner også økonomien i produktet.

Modsat virker det, at EU fra 2020 vil reducere iblandingskravet. Fra at blande syv procent biodiesel i fossilt transportbrændstof skal det reduceres til 1,5 procent, hvorefter det så skal stige gradvist til 6,8 pct. i 2030 i takt med skærpede krav om udledning af drivhusgasser.

Landmænds økonomi

Den forventede ændring af EU-reglerne kan komme til at koste danske landmænd penge. DAKA og ecoMotion er nemlig ejet af landmændene, og i takt med at afsætningsmulighederne forringes, forringes også rentabiliteten af biodiesel-produktionen tilvarende.

Faktaboks

EcoMotion

  • Bruger døde dyr, der ikke må bruges til kød- og benmel.
  • 55 mio. liter biodiesel pr. år.
  • 2.500 ton biofyringsolie pr. år.
  • 6.000 ton råglycerin pr. år.
  • 1.000 ton kaliumsulfat pr. år.
  • 20 medarbejder

Tip os

Kommentarer

Nyhedsbrev

Forsiden lige nu