Danish Crown øjner eksportpotentiale i ny velfærdsgris

Det er Danmark, der skal trække læsset, men både Tyskland og Kina kan være interessante aftagere af grise med det nye velfærdsmærke.

Det nye dyrevelfærdsmærke Bedre Dyrevelfærd, som mandag formiddag blev præsenteret på en svinebedrift i Slangerup, blev spået en lys fremtid af de fremmødte parter.

Både Esben Lunde Larsen, miljø- og fødevareminister og Karen Hækkerup, adm. direktør for Landbrug & Fødevarer roste det nye tiltag i stor stil, og de var hver især enige om, at det ville være afgørende for, at de danske forbrugere i højere grad ville vælge produkter med høj dyrevelfærd fremover.

Men den nye velfærdsgris kan også vise sig at blive en indbringende guldkalv i udlandet.

Sådan lød det hos slagterikoncernen Danish Crown, som fremover tager imod de mange grise, der fra maj får påklistret et mærke med et til tre hjerter afhængig af graden af bedre dyrevelfærd.

”Vi er verdens største eksportør, men den merpris, vi betaler for grisen, kan vi lige nu ikke få andre steder end i Danmark. Men vi kan se en udvikling på det tyske marked og i Kina, og der er helt sikkert udsigter til et eksportpotentiale her,” sagde Jais Valeur, koncerndirektør hos Danish Crown og vurderede, at det ville kunne ske inden for fem til ti år.

Det nye velfærdsmærke består af tre niveauer, som hver især har deres eget prisniveau. I takt med antallet af hjerter, det mindste er et, det højeste er tre, stiger prisen på produktet tilsvarende. Og netop trappe-effekten er den, der skal bære successen.

”I butikkerne er den konventionelle gris den, der har den lave pris, mens den økologiske gris har den helt høje – dette mærke ligger midt i mellem, og trappen skal hjælpe de danske forbrugere med at få råd til endnu bedre dyrevelfærd,” sagde Jais Valeur.

Det skal kunne betale sig

På dagen blev de fremmødte parter i en debat enige om, at det nye dyrevelfærdsmærke fremover vil være en rettesnor for de danske forbrugere, når de skal manøvrere i butikkernes kølediske.

”Vi ved, at kunderne vil købe produkter med bedre dyrevelfærd, og det er så op til os at hjælpe dem – og det her nye mærke bliver netop den hjælp,” sagde Karen Hækkerup, adm. direktør i L&F under debatten.

Også John Wagner, adm. direktør for De Samvirkende Købsmænd, der bl.a. tæller Kiwi, Rema1000 og Meny, var overbevist om, at det nye dyrevelfærdsmærke ville være endnu en fjer i hatten for den gode dyrevelfærd i Danmark.

”Det skal kunne betale sig at vælge dyrevelfærd, ingen tvivl om det. Vi har allerede et bredt sortiment af produkter med god dyrevelfærd, men med det nye mærke bliver det sortiment endnu bredere.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle