Danish Crown jubler over dyrevelfærdsmærke

Thor Jørgensen, direktør for Føtex,

Grisekød mærket med det nye dyrevelfærdsmærke kan fra i dag, onsdag, findes i supermarkeder over hele landet.

"Vi mærker en stor interesse og opbakning fra detailhandlen. Kæderne har varslet en stor indsats for at markedsføre mærket og jeg tror, det betyder rigtig meget, at forbrugerne møder det samme mærke på tværs af så mange supermarkeder over hele landet," siger Mette Rothmann, salgsdirektør i Danish Crown, i en pressemeddelelse.

Dyrevelfærdsmærket starter med at være at finde på fersk svinekød og næste skridt er svinekødspålæg.

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) var med ved præsentationen i en Føtex Food midt i København, hvor han delte smagsprøver ud i selskab med stjernekokken Danish Crown-ambassadør Thomas Pasfall, Antonius-producent Michael Nielsen og Dansk Folkepartis dyrevelfærdsordfører Karina Due.

"Danskerne får nu endnu bedre mulighed for at understøtte udviklingen af dyrevelfærden gennem deres indkøbskurv. Det er vigtigt for de landmænd, der skal investere i nye staldsystemer og omlægning af produktionen, for de får en vis sikkerhed for, at der faktisk er et marked, der honorerer dem," siger Esben Lunde Larsen.

Ud over Føtex er det nye dyrevelfærdsmærke også at finde i Bilka, Netto, Meny, Lidl, Aldi og hos medlemmerne af Danske Slagtermestre.

"Jeg forventer mig rigtig meget af dette dyrevelfærdsmærke. Nu er vi kommet i gang i dag, og jeg har en stærk tro på, at det her er vejen til at sælge flere varer med en højere dyrevelfærd. Vores kunder efterspørger en nemmere navigation mellem produkterne, og det får de med dette mærke," siger Thor Jørgensen, direktør for Føtex.

Produkter fra Friland har fået tre hjerter, kød fra grise, der produceres under Antonius-konceptet, er mærket med to hjerter, og endelig er der en kategori med ét hjerte, som blandt andet kræver løsgående søer i farestalden og ekstra plads og rodemateriale til slagtegrisene.

"Vi mærker en stor interesse og opbakning fra detailhandlen. Kæderne har varslet en stor indsats for at markedsføre mærket og jeg tror, det betyder rigtig meget, at forbrugerne møder det samme mærke på tværs af så mange supermarkeder over hele landet," siger Mette Rothmann, salgsdirektør i Danish Crown.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle