Dansk Supermarked har solgt dyrevælfærd for 100 mio. kr.

Dansk Supermarked har øget salget af fødevarer med øget dyrevelværd med 111 mio. kr. i løbet af 2016.

For et år begyndte Dyrenes Beskyttelse og Dansk Supermarked at samarbejde om øget dyrevelværd.

Nye tal viser, at der har været efterspørgsel for de tiltag. I 2016 alene voksede salget af velfærdsmærkede æg, pålæg samt kød- og mælkeprodukter med 110 mio. kroner.

»Det er meget flotte resultater, som er opnået på kort tid. Det har en mærkbar effekt for mange millioner dyr i landbruget, når forbrugerne vælger fødevarer med høj dyrevelfærd. Dette vidner endnu en gang klart og tydeligt om, at høj dyrevelfærd er fremtiden,« siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Selvom efterspørgslen er steget, så er der stadig forbrugere, som går efter smag, oprindelsesland og pris. Dem har Dansk Supermarked ikke noget ønske om at lave om på - der skal stadig være tilbud til dem.

»Både kunder og producenter er for alvor hoppet med på dyrevelfærdsvognen, men der er også fortsat nogle, for hvem det er nyt at tænke i dyrevelfærd. Vores kunder har forskellige præferencer, når de køber ind. Nogle fokuserer på pris - andre vægter kvalitet, oprindelsesland, eller hvordan dyret er opdrættet. Vores ønske er ikke at diktere, hvad danskerne bør købe. Vi vil derimod sikre et bredt sortiment og åbent kommunikere niveauet af dyrevelfærd bag varerne, så det er let at træffe valget, når man handler hos os,« siger Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør i Dansk Supermarked.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle