Discountkæde, der satsede på økologi, lukker

Kiwi, der gav 20 procents rabat på økologi, lukker.

Discountkæden Kiwi lukker i Danmark, oplyser Dagrofa.

Dagrofa har ikke været stærke på discount, erkender de.

"Der sker store ændringer i dagligvarehandelen i disse år. Konkurrencen på discountmarkedet er benhård, og danskerne flytter en del af deres forbrug væk fra dagligvarebutikkerne i retning af take away, restauranter og catering, her har FoodService Danmark en stærk position og et stort potentiale. Med andre ord mindre mad hjem til køkkenet og mere færdigmad. Og den del, der skal med hjem i køkkenet, skal være topkvalitet. Det fortæller os, at vi skal satse på det, vi er bedst til," siger Per Thau, topchef i Dagrofa, i en pressemeddelelse.

Kiwi er kendt for, at de for godt to år siden fjernede momsen på økologiske varer, hvis man brugte deres loyalitetskort. Det startede med frugt og grønt, derefter kom kød til.

Forbrugerrådet Tænk meldte tidligere i år, at deres pristjek viste, at Kiwi var billigst på økologisk frugt og grønt, hvis man altså brugte deres loyalitetskort.

Kiwi meldte, at de oplevede stor vækst i salget af frugt og grønt og økokød, efter de indførte ordningerne.

Kunderne, der køber økologi, er en købestærkt kundegruppe. Derfor har mange butikker arbejdet på at hive disse kunder ind i butikken.

Netto har allerede tidligt satset på økologi. Senere har Føtex indført en ordning med store rabatter på økologi, hvis man betaler et grundbeløb.

Kiwi har 103 butikker i hele landet. 30 af butikkerne laves om til Spar eller Meny, mens resten lukkes.

Tilføjet 28. april kl. 14.52: Begrundelse for lukningen tilføjet. Det skal ikke misforstås på den måde, at satsningen på økologi er årsag til lukning.

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle