DLF: Specialviden er nødvendig

Produktionen af græsfrø kræver specialviden, siger DLF om deres baggrund for at yde rådgivning.

Danmark er verdens største eksportør af græsfrø, og den produktion kræver specialviden. Derfor har DLF 21 frøkonsulenter, der ikke bare står for at tegne kontrakter, men også skal rådgive om avlen.

”Det er et vigtigt element for at få en stabil produktion,” siger Stig Oddershede, kommunikationschef hos DLF.

I frøavl er der specielle kvalitetskrav til sortsægthed, renhed og spireevne, og frø har ikke en alternativ anvendelse, hvis kvaliteten er for dårlig. Det vil koste landmanden dyrt.

Desuden skal frø skal certificeres, hvilket stiller krav til produktionsforløb og markbesigtigelse.

”Den specialviden, som vi tilbyder, er med til at øge dyrkningssikkerheden, så frøavl kan fastholdes og være en attraktiv produktion for landmanden,” siger han.

Samtidig sikrer firmaet, at de får de mængder og kvaliteter, som der er brug for, og som kunderne vil have.

Frøavlerne bliver ikke faktureret for rådgivningen, men betaler indirekte, fordi de som andelshavere er medejere af DLF.

Se hvordan 10 firmaer klarer rådgivning og uvildighed

Nord Zucker: Der mangler foreningsrådgivning på nogle områder

KWS: Vi rådgiver for at være troværdige

Arla: Køber rådgivning hos Seges og de lokale

DLF: Specialviden er nødvendig

KMC: Landboforening har begrænsede resurser med specialviden

Bayer CropScience: Vi lærer også af landmændene

Danish Agro: Rådgivning gør os til en værdifuld samarbejdspartner

Vitfoss: Avancerede produkter kræver specifik rådgivning

DLG: Vores konsulenter har ikke salgsansvar

Danish Crown: Vi optimerer landmandens situation

Faktaboks

LandbrugsAvisen sætter i dag, fredag d. 17. juni, fokus på rådgivningen, som virksomhederne er begyndt at yde landmændene.

Her på Landbrugsavisen.dk går vi ekstra i dybden med de enkelte virksomheders baggrund for at gå ind på rådgivningsmarkedet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.