DLG henter 392 mio. kr. i Tyskland

Tyskland er i år blevet en god historie for DLG.

DLG fortsatte sin fremgang inden for alle tre kerneforretningsområder – Grovvarer, Vitaminer & Mineraler samt Service & Energi – på et stærkt konkurrencepræget tysk marked med en omsætning på 29 mia. kr. i 2016. Dermed bidrager Tyskland med 61 procent af indtjeningen i hele DLG-koncernen før skat (EBT) på 392 mio. kr. Det er 82 mio. kr. bedre end i 2015.

I alt kommer 75 procent af DLG's indtjening fra udlandet.

"Succesen på det tyske marked er et resultat af års arbejde med omkostningsstyring kombineret med godt købmandskab. Vores stilling på det tyske marked inden for alle tre kerneforretningsområder ser fornuftig ud, og vi mener, at der er potentiale for yderligere vækst," siger koncernchef Kristian Hundebøll i en pressemeddelelse.

Service & Energi

DLG’s tyske energiselskab, Team AG, leverede sit hidtil bedste regnskab med et resultat før skat (EBT) på 218 mio. kr. Team har 28 energisalgskontorer, 206 tankstationer og 70 byggemarkeder.

”Rekordresultatet i Team er skabt ud fra løbende effektiviseringer sammen med en pæn fremgang i den nordvestlige del af Tyskland. Team AG hører til blandt vores absolut bedst indtjenende selskaber og har fortsat store vækstmuligheder. Derfor har vi også øget vores ejerandel i selskabet, så vi i dag ejer 60%,” siger Kristian Hundebøll.

Grovvarer

DLG-koncernens tyske grovvareselskab, HaGe, forbedrer også sit resultat markant i et marked præget af hård konkurrence, en mindre høst i 2016, faldende totalmarked for foder samt lave priser på både kød og mælk. HaGe opnåede et resultat på (EBT) 120 mio. kr.

”Flere års hårdt arbejde med effektiviseringer og et stærkt kundefokus begynder nu at vise sig. Mens mange af vores konkurrenter i Tyskland har haft det svært, har især korn og foder bidraget positivt hos os i 2016,” siger Kristian Hundebøll.

Vitaminer & Mineraler

Deutsche Vilomix, der er en del af DLG’s stærke vitamin- og mineralaktiviteter i Vilofoss-gruppen, leverede ligeledes et godt resultat (EBT) på 54 mio. kr.

”Vitaminer & Mineraler er et afgørende forretningsområde for DLG, og Deutsche Vilomix er førende på det tyske marked på produktløsninger, kvalitet og rådgivning. Der er stærke synergier til resten af det tyske marked og til hele DLG-koncernen, og vi har endnu større ambitioner i Tyskland, det øvrige Europa og globalt inden for Vitaminer & Mineraler,” siger Kristian Hundebøll.

Faktaboks

•    Tyskland står nu for 61 procent af indtjeningen før skat i hele DLG-koncernen

•    Energiselskabet Team AG leverer igen rekordresultat

•    Grovvarekoncernen HaGe går frem i udfordret marked

•    Vitamin- & mineralforretningen Deutsche Vilomix sætter retning 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle