Ekspert: Slå til - lokale varer "hamrer afsted"

Landmænd skal ikke være bange for at blære sig - fremtidens forbruger vil nemlig have nærhed, kvalitet og en god historie, forklarer madsociolog. I følge ham er det bare om at slå til, hvis man går med en idé - markedet hamrer derudaf.

Fremtidens forbruger kigger ikke bare på pris. I hvert fald ikke dem alle sammen. Det forklarer Jon Fuglsang, madsociolog hos professionshøjskolen Metropol.

I stedet vil flere og flere forbrugere gerne betale ekstra for varer med høj kvalitet, gode historier og nærhed.

"Der har længe været et modtræk til det moderne, globaliserede fødevaresystem," siger Jon Fuglsang.

"Mange har mistet tilliden til fødevarerne - og dér har de små producenter en fordel. Det er svært at være gennemsigtig, når man er stor."

Fortæl historien

Flere og flere danskere dyrker de lokale varer, fordi de har mulighed for en forbindelse til landbruget.

"Et ansigt-til-ansigt forhold bliver næsten altid set som noget positivt. Når landmanden bliver mere synlig for forbrugeren, er det godt for alle," siger Jon Fuglsang.

"Landmænd skal i højere grad se det forhold som en genvist, fordi relationen er vigtig."

Det er ikke kun nærhed, som driver salg. Historie kan også spille ind.

"Vi, som forbrugere, stoler på gamle ting - det, som har stået tidens tand," siger Jon Fuglsang.

Video: Griseflok springer ud af majsenKvæg 17. oktober · 13:48

Til sidst er kvalitet, eller særlighed, en mulighed ifølge Jon Fuglsang.

"Nogen tror, at forbrugere kun kigger efter økologi, men det kan også være en følelse af faglighed, særlighed eller en afstandstagen fra det gængse varer," forklarer han.

Slå til!

Jon Fuglsang har et råd til alle, som pusler med at lave lokale fødevarer.

"Markedet er stigende for de her produkter. Faktisk hamrer det afsted," siger han.

"Jeg synes, man skal slå til nu. Det her er kommet for at blive, og det lader til, at der er penge at hente - også selvom man ikke er størst. Det handler om at rykke op ad værdikæden, selvom man ikke har stordriftsfordelene. Til gengæld har man noget andet."

LandbrugsAvisens journalister, Aske og Victoria, er på Danmarkstur i de næste par uger og er på jagt efter lokale fødevarer. 

Stadig flere fødevarer sælger sig selv med, hvor de kommer fra. Men hvordan gør man lokale fødevarer til en god forretning, og hvad gør producenterne anderledes? Det er nogle af de spørgsmål de forsøger at få svar på. Læs mere i LandbrugsAvisen og hold øje med, hvor Aske og Victoria er i næste uge. Vi modtager gerne ideer til, hvor de skal dreje forbi.

Mere om temaet

Tip os

Kommentarer

Nyhedsbrev

Forsiden lige nu