En hektar pil rækker til 11.000 km i lastbil

Biodiesel fra en hektar raps rækker til 2.000 km i lastbil, men med fremtidens teknologi vil lastbilen køre fem gange så langt på diesel fra en hektar pil.

Der er himmelvid forskel på, hvor langt man kan køre pr. hektar, alt efter hvad man dyrker, og hvordan man forvandler det til brændstof.

En svensk undersøgelse fra Volvo viser, at en hektar raps giver cirka 630 liter rapsdiesel, når diesel til traktor, mejetærsker, og hvad der ellers skal til at dyrke marken, er trukket fra . 630 liter er nok til at køre 2000 km i lastbil.

Springer man fra denne 1. generations teknologi videre til 2. generation og fremstiller etanol af hvede og halm, får man næste dobbelt så meget brændstof i tanken. Undersøgelsen viser, at lastbilen så kan køre næsten 4000 km.

Mere energi i pil

Hedder afgrøden pil og produktet etanol kører lastbilen mere end 5000 km pr. hektar.

Men der stopper det ikke, fremgik det af et indlæg af Uffe Jørgensen fra Danmarks JordbrugsForskning.

"Det ser ud til, at man kan forgasse træ, for eksempel pil, og halm, og lave syntetisk diesel, dimethylether eller metanol af gasserne," forklarede han.

Syntetisk diesel kan gå direkte i en dieselmotor, og så kan lastbilen pludselig køre over 6000 km. Dimethylether og metanol (træsprit) kan bruges i brændselsceller og giver energiudbytter så høje, at lastbilen kan køre op mod 11.000 km pr. hektar. Det svarer til 3465 liter brændstof pr. hektar.

"Det er avanceret 2. generationsteknologi," understregede Uffe Jørgensen, men det er ikke mere verdensfjernt end, at der er demonstrationsanlæg i større skala på vej både i Finland og Tyskland i 2009.

Nye udfordringer

Han vurderer, at syntetisk diesel og 2. generations etanol er klar i 2010-2015, mens teknologien der sikrer brændstof til brændselscellebiler er klar i 2015-2030.

For bilisterne kan den nye effektive teknologi betyde, at de bliver nødt til at revidere bilparken.

De nye muligheder udfordrer både landbruget og bilisterne. Landmænd ved, hvordan de dyrker korn, og andre enårige afgrøder, men hvad sker der med jordens kulstofbalance, hvis al halmen fjernes og for eksempel laves til etanol? Det ved man for lidt om, understregede Kathrine Hauge Madsen, specialkonsulent, Landscentret.

For energipil, om det så er til biobrændstof eller træpiller, er der også brug for mere viden om for eksempel ukrudtsbekæmpelse og kvælstofbehov.

Til gengæld er der en række nye pilesorter på vej, der yder 60-70 procent mere end de gængse.lft

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle