Formand: Supermarkeder fratager forbrugerne deres frie valg

Det bør ikke være op til supermarkederne at afgøre, om forbrugerne kan købe buræg eller ej, mener fjerkræformand.

Den ene supermarkedskæde efter den anden droppede salget af buræg i 2016, og tendensen har vakt stor bekymring hos formand for æg hos Erhvervsfjerkræsektionen, John Olsen. Til årets Fjerkrækongres på Vingsted Hotel- og Konferencecenter forklarede han, at fravalget er gået hårdt ud over burægsproducenterne.

Han mener, at detailhandelen har frataget den enkelte danskers frihed til selv at kunne vælge, hvilken slags æg de vil købe. Tilbage står producenterne af både buræg og skrabeæg, der skal omlægge til enten økologi eller frilands, men det er lettere sagt end gjort.

»Jeg synes, at det er vigtigt at forbrugernes frie valg fastholdes, Detailhandelen er nødt til at forstå, at det at skifte produktionssystem ikke er det samme som at skifte inventar i en butik,« sagde John Olsen.

Til Landbrugsavisen.dk uddybede han, at ægproducenterne bedre kan forholde sig til udfasning af buræg, hvis det viser sig at være forbrugerne, der træffer valget, frem for butikkerne.

»Det vil gøre ondt økonomisk set uanset, men det er en del af vilkårene,« sagde han.

Kritikken af, at butikskæderne ikke vil sælge buræg, blev også nævnt til sidste års kongres. Hvorfor er det stadig relevant at komme ind på?

»Jeg synes, det er et problem, der er blevet forstærket. Allerede tidligt på året gik Coop ud og meddelte, at de ville udfase buræggene frem til 2020. Ligeledes meldte Dansk Supermarked ud, at de ville stramme endnu hurtigere op. Der er blevet speedet så meget op, at landmændene ikke har en jordisk chance for at nå at reagere på udfasningen,« sagde han.

Information er vejen frem

Til kongressen udtrykte John Olsen også bekymring for, at dyrevelfærdsorganisationer såsom Anima og Frie Vinger var med til at skabe en unuanceret opfattelse og debat om den danske fjerkræsproduktion.

Dertil lagde han stor vægt på, at, ægproducenterne skulle åbne op for at informere om deres produktion, og at Erhvervsfjerkræsektionens Facebookside ”Alt om Fjerkræ” fremadrettet ville forsøge at gøre debatten mindre ensidig.

»Vi er nødt til at vise både kritikere, tvivlere og dem midt i mellem, at uanset hvordan vi producerer, så er vi stolte af det vi laver, og at vi vægter det højt, at dyrene har det godt under de forhold de lever i,« sagde John Olsen til forsamlingen.

Hvad skal der til at for denne kritik ikke kommer næste år?

»Det er jo farligt sige, men et eller andet sted skal forbrugerne vågne op og selv tage stilling til, hvad de vil fylde i munden. Det handler jo om oplysninger, og det er hvad vi i Erhvervsfjerkræssektionen kan bidrage med,« sagde han.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle