Forsøg: Bedst økonomi i pløjefri dyrkning

Der er bedre økonomi i pløjefri dyrkning - og dyrkning, hvor der pløjes hvert andet år - frem for pløjning hvert år.

Indtjeningen kan øges med mellem 300 og 850 kroner, hvis man dyrker jorden pløjefrit. Og man gør ingen skade, hvis man pløjer jorden hvert andet år.

Det er et par af konklusionerne på to langvarige forsøg med sammenligning af forskellige strategier for jordbearbejdning, som Annette Vestergaard, specialkonsulent hos Seges, præsenterede på plantekongressen

Det ene forsøg er lavet på en ejendom med sandjord ved Aulum. Her viste det sig, at man kunne øge indtjeningen med 300 kroner pr. hektar ved at droppe ploven.

Det andet forsøg er lavet ved Kalundborg på en ejendom med lerjord. Her viste det sig, at man kunne øge indtjeningen med 600 kroner pr. hektar, hvis man undlod pløjning og harvede en enkelt gang. Tog man skridtet fuldt ud, og såede direkte, kunne man øge indtjeningen med 850 kroner pr. hektar.

Succes med pløjefri vårbyg

Udover, at det i forsøgene viste sig, at der ikke går noget tabt ved at pløje hvert andet år, så har det ifølge Annette Vestergaard også været overraskende, at vårbyg har klaret sig godt i det pløjefri system.

»Vi har tidligere sagt, at pløjning ’nulstiller’ de gavnlige effekter, der opnås i det pløjefri dyrkningssystem. Forsøgene viser, at det ikke passer«, sagde Annette Vestergaard fra talerstolen.

Hun tilføjede, at der hidtil har været en gængs opfattelse af, at vårbyg havde det svært i det pløjefri dyrkningssystem.

Forsøgene viser dog, at det ikke er tilfældet. Faktisk viser forsøgene, at vinterhveden har det svært i det pløjede system - sammenlignet med pløjefri dyrkning og pløjning hvert andet år. Det gælder især første års vinterhvede.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.