Forsøg: Landmænd får testet bedriftens bæredygtighed

I to danske butikker kan forbrugere købe mad, hvor landmændene har undergået en bæredygtighedsanalyse.

I september afprøver landbrugets videncenter Seges sammen med en række økologiske producenter konceptet: ”Vil du økologi og mere til? Vi arbejder med bæredygtighed”.

I Irma Axelborg i København og Føtex Guldsmedgade i Aarhus kan forbrugerne købe fødevarer, der kommer fra landmænd, som har fået en bæredygtighedsanalyse.

Der er tale om, at landmændene får markedsført, at de har undergået en analyse, og nogle landmænd har lagt analysen på internettet.

Samtidig kan forbrugerne gå i dialog med landmænd, der har fået en bæredygtighedsanalyse.

"Vi vil gerne undersøge i hvor høj grad forbrugerne lægger vægt på bæredygtighed, når de vælger fødevarer. Og selvfølgelig fortælle dem, at bæredygtighed er noget vi arbejder konkret og målrettet med i landbruget," siger Randi Friis Hansen, projektleder og seniorkonsulent i Seges.

Bæredygtighedsvurderingerne laves efter analyseværktøjet RISE, der er udviklet af forskere i Schweiz. Det er et internationalt anerkendt analyseværktøj, der allerede bruges i 47 lande, hvor i alt 2300 landmænd har fået en bæredygtighedsanalyse, skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

RISE måler bæredygtigheden på 50 forskellige parametre fordelt på 10 områder. De bliver målt på blandt andet natur, klima, dyrevelfærd og arbejdsforhold.

I 2014 oversatte Seges modellen til brug i dansk landbrug. Indtil nu har 60 danske landmænd fået en bæredygtighedsanalyse. Målet er at nå op på 160 ved udgangen af 2016. Det er hovedsageligt økologiske landmænd, der har fået foretaget analysen, men også konventionelle landmænd.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle