Frøvirksomhed var dansk for 27 år siden - nu global gigant

DLF - som lægger frøhal til, når Vækst 2017 afholdes fredag - har forvandlet sig over knap tre årtier.

Det var en dansk virksomhed, da et antal danske frøvirksomheder samlede sig for 27 år siden, i 1990, i DLF Trifolium.

I dag er det en global frøgigant, der lægger haller til, hvor Vækst 2017-konferencen afholdes.

DLF’s frøhaller i Odense - der for en dag er forvandlet til konferencecenter - kører årligt 13.000 14.000 ton frøblandinger gennem anlægget. Det svarer til at anlægge 40.000 fodboldbaner.

En stor del af kunderne er sportsklubber.

»Der er jo kunder der, der ligefrem er villige til at betale for kvalitet - og det er jo dejligt,« lyder det fra Truels Damsgaard, adm. direktør for DLF, da han byder de 350 deltagere fra hele fødevareklyngen velkommen.

»Vi kører rullegræs til parken lige nu, og jeg kan se, der ligger rullegræs fremme, så hvis der mangler et hjørne i parken, så ved I hvorfor,« joker topchefen for de 850 ansatte og en omsætning på forventet godt fire mia. kr. i år.

Virksomheden - og dens landmænd, som ejer virksomheden - producerer godt 160.000 ton kløver- og græsfrø. Men i dag er DLF meget mere end græsfrø.

»I 1990 havde vi ingen aktivitet på de internationale markeder,« beretter Truels Damsgaard.

Herefter gik det hurtigt. I 1990’erne købte DLF hollandske frøaktører, og oprettede salgs- og distributionskontorer i store dele af verden.

»Der var nogle år, hvor det gik temmelig stærkt«, konstaterer Truels Damsgaard.

Det seneste har DLF udvidet på den sydlige halvkugle og i Nordamerika.

»Så i dag betegner vi os som en global græsfrøproducent«, siger han.

Samtidig dækker virksomheden over andre segmenter. Via ejerskabet af Jensen Seeds produceres grøntsagsfrø, og som medejere af Danespo er DLF også en stor aktør inden for læggekartofler.

Om en uge udvides medarbejderstaben med 300 ansatte.

»Vi er i gang med at overtage sukkerroefrøene fra Syngenta, som vi anser for at være et spændende, strategisk område«, siger DLF-chefen.

Finanskrisen, som startede for 10 år siden, bød på modgang. Byggeriet gik i stå - og med det droslede salget til nye plæner omkring bygninger også ned. Det er nu kommet tilbage.

Toplinjen - altså omsætningen - er fordoblet på 10 år.

En stor del af strategien er satsning på digitalisering og forædling.

DLF’s konsulenter har ingen papirer med, når de går i marken med landmændene. Og landmændene kan selv, med Grower-app’en - benchmarke deres avl op mod andre landmænd enten i området eller på landsplan.

Engroskunderne, som skal have mange data om kvalitet og renhed, kan hente alle data fra My DLF.

»Vi bruger samme platform verden over - det gør, at vi kan udvikle digitaliseringsværktøjer og få payback for det,« siger Truels Damsgaard.

Hver 10. ansatte er i forskning og udvikling.

»Og det er ikke de billigste af vores ansatte«, konstaterer Truels Damsgaard.

Kvaliteten er så vigtigt, at DLF årligt bruger i omegnen af 150 mio. kr. på planteforædling. Årsagen er, at forædlingsværktøjer bliver dyrere og mere avancerede. Men konkurrenterne har adgang til samme teknologi, så investeringer er nødvendige, siger Truels Damsgaard.

Nedenfor kan du se video, hvor DLF's frøhal omdannes til konferencecenter.

 

 

Mere om temaet

Faktaboks

LandbrugsMedierne arrangerer Vækst 2017 sammen med L&F, Dansk Agroindustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening.

Vært i år er DLF, der har forvandlet deres store frølager i Odense til konferencecenter for en dag.

Læs mere om Vækst 2017.

Tip os

Kommentarer

Nyhedsbrev

Forsiden lige nu