God genetik skal koste mere

Prisen på et dyr til eksport skal afspejle dets genetiske værdi, lyder ambitionen hos VikingDanmark, som netop har lanceret VikingLivestock.

NTM-værdien på en kvie eller ko skal i højere grad i fremtiden afspejle sig i prisen, hvis dyret sælges til eksport.

Sådan lyder en af ambitionerne i VikingLivestock, som VikingDanmark lancerede på Agromek.

Den danske kvægavlsforening går nu ind på markedet for eksportkvæg, fordi VikingDanmark ser en mulighed i at udnytte endnu flere synergier i det omfattende netværk både i Danmark og udlandet.

»Vi har hver dag 200 mennesker, som er i kontakt med danske kvægbrugere. Derved burde vi have en fordel i forhold til at finde specifikke kreaturer, som efterspørges fra udlandet,« forklarer projektleder Hielke Wiersma, VikingDanmark.

Køb en pakke genetik

Foruden at sælge levedyr håber VikingDanmark også at kunne udvikle et mersalg i form af insemineringsplaner, sæd og måske rådgivningsydelser.

Insemineringsforslagene tilrettes det aktuelle udbud af viking-tyre i det pågældende modtagerland, og derved skabes grundlaget for det, som Hielke Wiersma betegner som snebold-effekten.

»Grundtanken er, at vi skal tilbyde en fuld genetikpakke og derved styrke flest mulige af vores bestående forretningsområder. Alt sammen med det formål at skabe mere værdi for vores medlemmer,« siger han.

Opdrætter-aftale

Allerede i næste uge sendes de første 66 holsteinkvier til Polen, men i opstartsfasen bliver det primært Storbritannien og Holland, som VikingLivestock fokuserer på.

Hielke Wiersma ser bl.a. gunstige muligheder i at afsætte danske jersey og krydsningsdyr til de nære markeder.

Særligt i forhold til det britiske marked håber Hielke Wiersma på at indgå aftaler med den betydelige gruppe af mælkeproducenter, som udelukkende inseminerer med kødkvæg og køber rekrutteringsdyr ind via handelsmænd, eksport og markeder.

»Jeg ser helt klart en mulighed i at linke en britisk landmand sammen med en dansk landmand, som har de dyr, som den engelske landmand er interesseret i. Så har opdrætteren en sikkerhed for at kunne sælge overskudsdy,r og modtageren ved, at han kun får dyr fra et sted og derved minimerer sygdomsrisikoen,« fortæller han.

Mål: 2.500 dyr i 2017

Målet for det første driftsår, 2017, er at handle 2.500 dyr til eksport og eventuel indenrigshandel.

Faktaboks

Jersey hitter på eksportmarkederne

  • Alle malkekvægsracer og krydsningskombinationer vil blive solgt via VikingLivestock, men i øjeblikket er det især dansk jersey, som der er stor interesse for.
  • Bl.a. hollandske landmænd efterspørger danske jerseydyr grundet dyrenes kvalitet og kravet om at reducere fosforproduktionen i det hollandske kvægbrug. Jerseydyr producerer mindre fosfor pr. kg mælk end store racer, og derved kan hollandske landmænd skifte til jersey og samtidig få flere køer.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle