Hækkerup: Landbruget risikerer at blive spillet af banen

Danmark har alle forudsætninger for at have succes på verdensmarkedet, men hvis ikke erhvervet går sammen, falder det til jorden, lyder det fra Karen Hækkerup

Vi skal fokusere kræfterne og være villige til at sende data på tværs af hinanden, hvis vi vil klare os mod verdens fødevaregiganter i fremtiden.

Sådan lød en af konklusionerne fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, som var inviteret til at tale på konferencen Vækst 2017.

Et af spørgsmålene, hun stillede ud til de godt 350 tilhørere i DLF’s store lagerhaller, var bl.a., hvordan vi fortsat kan levere produkter, der passer til de helt store vækstmarkeder i eksempelvis Kina.

»Vi skal ikke tænke vores egen produktion i kilo eller en anden målestok, men vi skal kigge på de ting, som også er til gavn for andre. Vi skal kigge på managementløsninger, for hvordan gør man op med, at der er dårlig tillid til fødevarer mange steder i verden? Det har vi løsningen på«, sagde hun og henviste bl.a. til en undersøgelse i USA, som viste, at troværdigheden til fødevarer var meget lav i supermarkederne, og at mere end tre ud af fire forbrugere læste indholdsfortegnelsen på produkterne i supermarkedet.

»De stoler simpelthen ikke på, hvad der er i«, sagde hun.

De har svinet og brændt jorden

Hun fremhævede i den forbindelse bl.a. Skov A/S, der bl.a. producerer klimaløsninger til svinestalde og fjerkræproducenter.

»Skov er et eksempel på, at hvis man har de rigtige sensorer og samkører data, så kan man reducere energiforbruget med en tredjedel, man kan lave algoritmer, der kan forudsige og forhindre sygdomme i besætningen, og man kan mindske forureningen - alle de dagsordener, som er vigtige for forbrugerne«, sagde hun og gav et eksempel på produktion i Kina

»I Kina har man slet ikke kigget på klima. Man har svinet og møjet og brændt jorden fuldstændig af, så nu man har flyttet produktionen. Det, de får brug for og vil købe, er management, systemer og knowhow, og det er det, jeres virksomheder producerer – det er det, de vil have,« sagde hun til tilhørerne.

Fakta er ikke længere fakta

Og ifølge Karen Hækkerup skal virksomhederne også have for øje, at forbrugerne har skiftet holdning til, hvorfor en mælk eller en pakke kød bliver lagt i indkøbskurven frem for en anden.

»Vi har været vant til, at fakta har været drivende for, om produktet blev købt, og at det var et godt produkt, som måske var af en bedre kvalitet end et andet. Nu sker der noget nyt, for fakta er ikke længere det vigtigste - det er i stedet blevet følelser hos forbrugerne på de sociale medier og folk, som har en holdning om, hvor meget koen prutter. Det skal vi reagere på, og vi skal reagere på de minitendenser, vi kan se omkring bæredygtighed, dyrevelfærd, CO2-aftryk og ansvarlighed,« sagde hun.

Forskning skal sættes på spidsen

Men der blev i det længere oplæg også prikket lidt til regeringen, som har skåret i bevillingerne til fødevareforskning.

»Der er behov for, at vi forsker klogere og bedre end vi har gjort. Det kræver en masse innovation, og derfor har vi også lanceret en forskningsstrategi, hvor 14 store virksomheder har samarbejdet om hvor forskningen skal hen i fremtiden. For når nu forskningsmidlerne bliver mindre, skal der være en klar prioritering. Vi skal bruge forskningen og de mange resultater, så det bliver til klare forretningsmuligheder - der skal forrentning af de penge, vi bruger«, sagde hun med henvisning til den nye strategi for fødevareforskning, som Landbrug & Fødevarer, Dansk Industri og virksomheder som Arla, Danish Crown, Chr. Hansen og KMC offentliggjorde onsdag.

Digitale løsninger på frømarkerne.

I starten af konferencen kunne man også høre Truels Damsgaard, adm. direktør for DLF-koncernen, fortælle, at digitale løsninger også finder vej ud til frøavlernes bedrifter.

Hvor tusindvis af analyser omkring bl.a. kvalitet og renhed tidligere blev sendt ud i papirform og på mails til avlerne, er den løsning nemlig nu gået digitalt. Nu er det nemlig muligt for avlerne at hente data på sig selv, ligesom det i DLF’s avler-portal Grower Web kan måle sig op mod andre frøavlere.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle