Her er de fem med imponerende vækst

Hamlet Protein A/S, Thise Mejeri a.m.b.a., Aco Funki A/S, Kartoffelmel- centralen a.m.b.a. og Kverneland Group Kerteminde A/S er nominerede til prisen som årets vækstvirksomhed 2015.

CEO, Søren Munch, Hamlet Protein A/S

Hamlet Protein A/S

Hamlet Protein er nomineret for andet år i træk. Det er i sig selv imponerende at være så kontinuerlig, og virksomheden i Horsens har fortsat væksten på mellem 10 og 20 procent på tværs af markeder årligt og udvider primo 2016 faciliteterne i USA for anden gang på to år. Efterspørgslen på kvalitetsproteinet stiger stadig bredt over alle markeder. En af Hamlet Proteins store forcer er at levere rådgivning sammen med sit produkt, så kunderne vejledes bedst muligt i forhold til dyrenes øvrige foder og forhold.

Mejeribestyrer Poul Pedersen, Thise A.M.B.A.

Thise Mejeri a.m.b.a.

Mejeriet havde i 2013 problemer med at få afsat hele sin mælkemængde økologisk, og andelshaverne var utilfredse. Ni forlod mejeriet. Siden da har effektivitet, øget forædlingsgrad og forbedrede markedsvilkår hjulpet Thise til at vende udviklingen. Fra 2013 til 2014 blev omsætningen øget med 19 procent, og mejeriet har formået at give deres brand en merværdi i forbrugernes øjne. På hjemmemarkedet danner Thise et stærkt partnerskab med supermarkedskæden Coop.

Adm. direktør Lene Bryde, Acofunki A/S

Aco Funki A/S

I 2009 gik udviklingen i retning af konkurs for Aco Funki. Men med stædighed og stor arbejdsindsats fik virksomheden igangsat en turn-around, hvor man skar mere end ind til benet. I 2014, seks år senere, er udviklingen vendt og omsætningen tredoblet. Virksomheden eksporterer 80 procent af deres varer til 52 lande. I 2014 opkøbte Aco Funki den konkursramte konkurrent, Egebjerg International, og skal nu med egne ord til at høste synergierne af opkøbet.

CEO, Nicolai Hansen, Kartoffelmel- centralen a.m.b.a.

Kartoffelmel- centralen a.m.b.a.

Med udsigten til i 2012 at miste 88 mio. støttekroner årligt begyndte KMC i 2010 at tænke mere innovativt. Med ekstraordinær produktudvikling og bibeholdelse af deres kerneforretning nåede virksomheden hurtigt deres mål, og i 2014 rundede de den magiske milliard i omsætning. I dag er kartoffelstivelse fra Danmark en usynlig ingrediens i utallige fødevarer over hele verden. Samtidig har de kunnet holde deres løfter og afregne gode priser til deres kartoffelavlere.

Adm. direktør Claus Thomsen, Kverneland Group

Kverneland Group Kerteminde A/S

Kverneland Kerteminde har gennem de seneste par år opnået en betydelig fremgang i sit økonomiske resultat. Græsspecialisten har både lanceret en række nye, stærke produkter og samtidig fået adgang til et større globalt distributionsnet end før. Mellem 10 og 20 nye produkter sendes hvert år på markedet som et konkret resultat af, at cirka 5 pct. af omsætningen er afsat til produktudvikling. Hovedparten af produkterne sælges under Kvernelands egne brands.

Faktaboks

Deltag i konferencen d. 18. september

Læs mere om Vækst 2015, der finder sted d. 18. september i Aarhus og tilmeld dig her.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle