Kinesisk vækst er godt tegn for os i Danmark
Kinesisk vækst er ekstrem vigtig for Europas eksport. Det ser godt ud for år 2017, skriver Jens Schjerning.

Af Jens Schjerning, teamchef og cheføkonom, Agrocura

Kinas økonomi er yderst central for rigtig mange vestlige lande, idet landets forbrug af råvarer er astronomisk. Kina sidder for nogles råvarer på 50 procent af forbruget, det er helt vildt.

Derfor er det også vigtigt, at Kinas vækst holder momentum og ikke viser yderligere faldende tendens. Kina har dog i forvejen udtalt, at de seneste mange års vækst med tocifrede tal nok er historisk.

De forsøger at sænke forventningerne, og det betyder et BNP tal på 6,5 procent for 2017. Kina er i påsken kommet med friske væksttal for første kvartal af 2017. Den årlige vækst steg fra 6,8% i fire kvartal 2016 til nu 6,9 procent.

Derved ser det ud til, at væksten for en stund har bundet i sommer 2016 på 6,6 procent.

Det er der en vis god sandsynlighed for, idet de ledende indikatorer for Kina igen stiger. I grafen har vi vist væksten (røde søjler) siden 1996 sammenholdt med de ledende indikatorer på kvartalsbasis.

Læg mærke til den pæne sammenhæng. Når de ledende indikatorer falder, så falder også BNP og selvfølgelig omvendt. Det ser også ud til, at de ledende indikatorer har bundet i år 2016 og igen er stigende.

Det er positivt, og vi må således konkludere, at væksten for Kina i 2017 nok bliver ganske pæn og vil overraske positivt.

Desuden kan vi siden år tusindskiftet aflæse, at når Kinas vækst stiger, så stiger den tyske eksport.

Det er også det vi oplever i Danmark. De seneste års fald i Kinas vækst har også svækket vores eksport til landet. Derimod mærker vi også den i øjeblikket stigende efterspørgsel efter fødevarer (startet sommer 2016), hvilket blandt andet skyldes den stigende vækst i Kina.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.