Kommunikations-direktøren: Selvfølgelig kan vi ændre folks opfattelse af landbruget

Kommunikation er et værktøj, som man bruger til at opnå resultater med.

Det første rejsende møder, når de står af flyet i Københavns Lufthavn er ... en pølsebod. De fleste danskere haster forbi og synes nok mest, at det er lidt kikset at stoppe op og spise en rød med det hele.

»Det er noget underligt med os danskere. Når vi er i udlandet, er vi enormt stolte, hvis vi finder dansk ost i en køledisk. Men hjemme er det som om, det ikke er helt godt nok,« funderer kommunikationsdirektør i Landbrug & Fødevarer, Christian Hüttemeier.

»Men i L&F har vi allerede flyttet folks opfattelse af landmænd, landbruget og fødevarerne gennem de seneste år. Vi er jo en god historie. Verdens bedste fødevarer kommer fra dansk landbrug. Vi bidrager med arbejdspladser og valuta til hele landets velstand. Kan vi gøre noget bedre? Ja, selvfølgelig. Men det ændrer ikke ved, at landbruget er et giga-aktiv for hele landet.

Kommunikation

Noget for noget. Hvis man skal koge god kommunikation ned til tre ord, så er det essensen, siger Christian Hüttemeier.

»Jeg tror, at det er det allervigtigste at forstå - at kommunikation er et værktøj, som man bruger til at opnå politiske resultater med. Det hjælper ikke noget, at landbruget går til politikerne og siger, at vi har dårlige rammevilkår - fix det. Sådan fungerer det ikke. Politikere tænker i stemmer og næste valg. Hvis man skal få politikere med på en idé, skal man præsentere dem for et problem og en løsning, der giver gevinst for politikeren selv. Alle politikere ved, at vækst og arbejdspladser giver genvalg.«

Efter godt fem måneder i stolen som kommunikationsdirektør i Landbrug & Fødevarer er Christian Hüttemeier på samme tid en erfaren herre og helt ny. Med en fortid som dagbladsjournalist, kommunikationschef i Danske Regioner, pressemand i Venstre og Lars Løkkes spindoktor ved han meget om kommunikation og lidt mindre om landmænd. I hvert fald er han blevet positivt overrasket over det store engagement, som mange landmænd lægger for dagen i debatten. Og - bedyrer han - »jeg har altid haft et blødt punkt for landbruget, selv da jeg var journalist på Politiken.«

Alle føler sig forfulgte

Hüttemeier kan godt forstå, at landmænd føler sig som jaget vildt i den offentlige debat. Men »stop nu«, siger han:

»Da jeg var i Venstre, brugte vi meget tid på at snakke om, at partiet havde dårlig presse. Det samme skete i Danske Regioner. Lige nu er der historier om budgetoverskridelser i supersygehusene. Og, ja, det er sådan, pressen arbejder. Byggematerialer bliver dyrere end budgetteret, og det skriver journalister om. Det ændrer ikke ved, at det bliver et fantastisk løft for sundhedsvæsenet, når sygehusene står færdige.«

Slå-hårdt-ned-strategi

»Landbruget skal kunne tåle kritiske spørgsmål fra journalister. Men vi skal ikke finde os i, at de ikke gør deres arbejde ordentligt,« siger Christian Hüttemeier om den offensive kurs over for unuancerede historier, som L&F er slået ind på.

»Vi har en pligt som organisation til at slå knaldhårdt ned, hvis medierne bruger forkerte tal og oplysninger. Så derfor gør vi en stor indsats for at fortælle og oplyse om fakta. Og det virker, kan vi se,« lyder det fra kommunikationsdirektøren.

Mine fokusområder

  1. Politikerne: Vi skal tilbyde politikerne at løse et problem. Politikerne tænker i stemmer og vil gerne kunne fortælle, at de har opnået noget. Det skal vi hjælpe dem med.
  2. Danskerne: Vi har en stor opgave med at fortælle, at kvælstof er gødning og ikke gift, og at MRSA-problemet ikke skyldes landbruget. Folk vil gerne høre de gode historier. 60 pct. af befolkningen er positiv over for landbruget. For syv år siden var det 40 pct.
  3. Medlemmerne: Jeg ser helst, at vi har så mange medlemmer som muligt. Vi er stærkest, når vi er mange. Jeg tror, vi skal blive endnu bedre til at fortælle om vore gode resultater. Og foreningen skal kunne rumme alle, der vil noget godt for landbruget.

Faktaboks

Det med småt ...

  • AGF-fan - morfar spillede for »de hviie«, da de blev mestre i 1955.
  • Den legendariske kogebogsforfatter og tv-kok Kirsten Hüttemeier - hende med skåneærmerne - var farfars kusine. »Du skulle tage og skrive om mad, nu hvor jeg har banet vejen for dig,« lød hendes råd. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle