Konkursramt landmandskæde genopstår i 150 butikker

Landmad genopstår med en tidligere Adidas-chef i spidsen. Landmad skal med eget brand og indpakning bringe de lokale fødevarer fra gårdbutikkerne og ud i detailhandlen.

Den tidligere konkursramte landmandskæde 'Landmad' genopstår.

Men i stedet for som tidligere at fokusere forretningen på en franchisekæde af lokale købmandsbutikker landet over, satser man nu i stedet på at gøre 'Landmad' til et genkendeligt brand i butikkerne.

Under samme navn og logo skal Landmad sælge lokalt producerede fødevarer i detailhandlen. Alt fra mel, og gryn til marmelade og olier bliver fra 1. juni at finde på hylderne i 150 butikker i Danmark.

Med en startkapital på 5 millioner kroner, en nyansat direktør, der tidligere har været chef i Adidas, og over 100 egenproducerede varer fra lokale producenter satser man stort.

"Det kan være svært for de små producenter at få fodfæste i den store industri. Sammen med de lokale producenter udvikler vi deres produkter, giver dem en etiket og en stemme på den store scene", siger Jeppe Blas Kvorning, der er ny direktør i Landmad.

100 varer i 150 butikker

Landmad blev efter konkursen i 2017 opkøbt af ejerkredsen bag De 5 Gaarde, og er nu hundrede procent ejet af godsejer Troels Holch Poulsen, ejer af Gyllingnæs Gods og bestyrelsesmedlem i Bestseller.

Det er den oprindelige idé og dna'et fra det tidligere Landmad, om at bringe gårdprodukterne tæt på forbrugerne, der skal leve videre.

"Efterspørgslen efter lokale varer hos forbrugeren er stor. Vi har indgået et samarbejde med de små producenter. Vi sørger for at den marmelade, man før skulle køre langt til gårdbutikken efter nu lander i butikken rundt om hjørnet", siger Jeppe Blas Kvorning, der kender Troels Holch Poulsen efter flere år som ansvarlig for salg og butikker i Bestseller.

I alt har Landmad udviklet et sortiment på 100 produkter fra 20 lokale producenter. De 150 butikker, som de kommer ud i,  er både i en større detailkæde og mindre specialbutikker.

Et hul i markedet

Landmad samarbejder eksempelvis med Vadehavsbageriet nær Vojens, der har udviklet et sortiment af brød til Landmad. Og sammen med Hybengaarden har man lavet en række marmelader og kompot.

"Vi har fløjet lidt under radaren siden opkøbet. Vi har udviklet, og sat os ned med producenterne og smagt til. Vi skal ikke levere gourmet, det er ikke på den front vi skal slås. Vi skal levere dagligvarer til hverdagspriser fra lokale producenter", siger direktøren, der umiddelbart ikke er bekymret for at Coop for nylig lancerede et lignende koncept.

"Der er ingen tvivl om, at vi har ramt lige ind i noget, som mange har kært. Der er andre, der har prøvet med et lignende koncept, men ingen der er lykkedes. Så det er vores hul og vej frem", siger Jeppe Blas Kvorning.

Landmad er ikke en del af De 5 Gaarde, og har ikke opkøbt de tidligere butikker af samme navn.

Faktaboks

Baggrund: Franchisekæden Landmad

  • Landmad blev oprindeligt oprettet som en franchisekæde af lokale købmandsbutikker med integreret landcafe og webshop, der solgte lokalt og nationalt producerede fødevarer. 
  • Virksomheden blev stiftet i 2011 af landmandskone Louise Dolmer, som indtil konkursbehandlingen var adm. direktør i selskabet. 
  • Der var fra starten ambitioner om at åbne 50 butikker på landsplan foruden webshoppen, men i 2016 havde konceptet 10 franchise-butikker. 2016 endte med et underskud på 3,6 mio. kr., og i 2017 gik selskabet konkurs.
  • Sidenhed blev konceptet opkøbt af ejerkredsen bag De 5 Gaarde, og ejes nu af Troels Holch Povlsen, der ejer Gyllingnæs God, Nine United og er bestyrelsesmedlem i Bestseller.
  • Landmad skal nu under eget navn og brand bringe de lokale fødevarer fra gårdbutikkerne ud til forbrugerne i detailhandelen.
  • Hjemmesiden Landmad.dk, hvor man kan lære mere om produkterne går i luften mandag d. 15. april, og fra 1. juni vil produkterne være at finde i butikkerne.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle