Agrocom tror på 3,25 kr. mælkepris inden for halvandet år

Agrocom vurderer, at mælkeprisen kan stige til 3,25 kr. pr. kg inden for halvandet år, og hvis dollaren stiger, kan prisen stige endnu mere.

De næste måneder er afregningsprisen under pres, men på lidt længere sigt er der tegn på, at den kan nå op i 3,25 kr. pr. kg.

Sådan lyder det fra analysevirksomheden Agrocom, der ledes af analytiker Palle Jakobsen, i en ny analyse.

Efter en større korrektion op mod årsskiftet ligger spotpriserne ligger nu under afregningspriserne på mælk. Det vil dæmpe lysten til at sætte afregningspriserne i vejret i de kommende måneder - og måske føre til et lille fald.

Agrocom tror dog på, at afregningsprisen på længere sigt vil stige.

Økonomien i mælkeproduktionen er ikke genetableret, noterer Agrocom, så et fald i afregningspriserne på mælk vil hurtigt lukke flere besætninger. Det vil føre til faldende produktion, hvilket igen støtter prisen.

"Når det sker, vil afregningspriserne igen gå i vejret," skriver Agrocom.

Agrocom tror ikke på, at den nuværende mælkepris vil medføre store investeringer i udvidelse af mælkebedrifterne. Pessimismen blandt mælkeproducenter og banker er fortsat for ringe til at støtte nye, omfattende investeringer, lyder analysen.

Først ved afregningspriser på mælk over tre kroner pr. kilo vil den samlede mælkeproduktion for alvor stige igen, vurderer Agrocom.

"Om de så skal i 3,10 eller i 3,50 kroner, inden det sker, er et åbent spørgsmål. På agrocom.dk vælger vi den radikale løsning og sætter os således lige midt imellem med en forventning på 3,25 kroner i løbet af anden halvdel af 2017 eller første del af 2018 - altså inden for det næste halvandet år," skriver Agrocom.

En joker er dollarkursen, skriver Agrocom. Dollarkursen kan stige til op mod ni kr.

"Sker det, så er ovenstående 3,25 kroner ikke optimistisk nok. Fortsætter dollaren op i de kommende år, som teknikken peger på, ja så bliver næste prisbund også sat væsentligt højere."

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.