Af Eskil Hansen
Mælk fra den danske mælkebonde er et hit i forbrugernes bevidsthed. Mælken skal være frisk, og den skal være dansk, siger størstedelen i en ny undersøgelse udarbejdet af Arla.
I undersøgelsen svarer 43 procent, at det er vigtigt, at den mælk, de lægger i indkøbskurven, er fra Danmark.
Lidt flere, 66 procent, angiver, at de foretrækker dansk mælk, fordi de gerne vil støtte de danske mælkebønder. Også friskhed og høj fødevaresikkerhed er blandt årsagerne til, at mælken skal være dansk.
"Det er naturligvis kærkomment med opbakning fra forbrugerne i et marked, hvor flere af vores ejere har svære vilkår," siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark, i en pressemeddelelse.
Undersøgelsen viser også, at prisen på mælken er det, forbrugerne lægger allermest vægt på, når de køber mælk. Næsten hver anden, 44 procent, angiver prisen som vigtigste faktor.
DYREVELFÆRD BØR PRIORITERES
I undersøgelsen bedes deltagerne også svare på, hvad mælkebønderne bør prioritere højere i fremtiden. 58 procent af danskerne synes, at mælkebønder burde prioritere dyrevelfærd højere. På andenpladsen og tredjepladsen peger forbrugerne på miljø og økologi.
”Med den magt forbrugerne har, sætter de også retningen for fremtidens produkter i køledisken. Hvis vi som andelsmejeri skal imødekomme forbrugernes krav til kvalitetsmælk fremover, kræver det en investeringsvillighed fra vores side i at producere mælk, der faktisk lever op til de høje krav, som forbrugerne stiller. Og det vil vi i den grad gerne,” siger Jakob B. Knudsen.
Han gør opmærksom på, at forbrugerne også har et ansvar herfor. Han opfordrer til at tage de kritiske indkøbsbriller på, når man står ved køledisken.
”Hvis et kvalitetsprodukt bliver vraget til fordel for et billigere produkt uden samme krav til mælkeproduktionen, bliver det i stigende grad svært at fortsætte med at levere lokalproduceret, frisk mælk af høj kvalitet,” siger Jakob B. Knudsen.
Undersøgelsen af danskernes mælkevaner og opfattelser af mælkeproduktionen er foretaget gennem Cints befolkningspanel blandt 1.012 danskere i alderen 18 til 65 år.
Hvad lægger du mest vægt på, når du køber mælk - ud over hvilken type af mælk, du køber (sødmælk, skummetmælk mv.)? Angiv op til tre svar.
Total | Reg Hov | Reg Sj | Reg Syd | Reg Midt | Reg Nord | |
Prisen | 44% | 40% | 45% | 45% | 49% | 41% |
At den er fra Danmark | 43% | 32% | 46% | 52% | 45% | 48% |
At den er frisk | 43% | 44% | 47% | 52% | 45% | 48% |
At den er økologisk | 26% | 34% | 29% | 23% | 23% | 16% |
Dyrevelfærd | 17% | 20% | 13% | 18% | 18% | 13% |
At kørene har gået på græs | 15% | 17% | 7% | 16% | 15% | 21% |
At jeg støtter lokale landmænd | 8% | 6% | 9% | 10% | 5% | 14% |
Virksomheden eller mærket | 4% | 4% | 3% | 3% | 6% | 5% |
Emballagen | 3% | 3% | 4% | 3% | 2% | 0% |
At jeg ved hvilken gård, mælken kommer fra | 2% | 1% | 2% | 3% | 2% | 2% |
Jeg køber aldrig mælk | 3% | 4% | 1% | 1% | 4% | 4% |
Ved ikke | 2% | 2% | 3% | 2% | 1% | 3% |
Hvorfor foretrækker du mælk fra dit eget land frem for udlandet? Angiv gerne flere svar.
Total | Reg Hov | Reg Sj | Reg Syd | Reg Midt | Reg Nord | |
Så støtter jeg Danmarks mælkebønder | 66% | 63% | 64% | 66% | 69% | 70% |
Det er mere frisk | 45% | 48% | 42% | 42% | 49% | 38% |
Det bidrager til økonomisk vækst i mit land | 45% | 45% | 47% | 39% | 47% | 46% |
Fødevaresikkerheden er højere | 35% | 33% | 25% | 43% | 32% | 44% |
Det sikrer en rimelig pris til de lokale mælkebønder | 30% | 27% | 30% | 29% | 30% | 34% |
Køerne bliver behandlet bedre | 18% | 17% | 16% | 16% | 18% | 23% |
Det er sundere | 9% | 8% | 5% | 13% | 7% | 10% |
Det er billigere | 8% | 10% | 9% | 9% | 6% | 5% |
Det bidrager til at danne 'åbne landskaber' | 6% | 8% | 5% | 4% | 7% | 5% |
Andet | 4% | 5% | 3% | 5% | 4% | 4% |
Ved ikke | 1% | 2% | 2% | 1% | 2% | 0% |
Hvad synes du, at mælkebønder burde prioritere højere i fremtiden? Angiv op til tre svar.
Total | Reg Hov | Reg Sj | Reg Syd | Reg Midt | Reg Nord | |
Dyrevelfærd | 58% | 58% | 61% | 57% | 59% | 52% |
Bedre beskyttelse af miljøet | 43% | 48% | 35% | 45% | 43% | 39% |
Flere økologiske produkter | 37% | 42% | 37% | 31% | 38% | 33% |
Sikre bedre økonomi i landbruget | 30% | 30% | 23% | 34% | 30% | 27% |
Informere befolkningen om landbrug og produktion | 22% | 20% | 24% | 24% | 17% | 32% |
Producere billigere produkter | 13% | 11% | 14% | 13% | 15% | 11% |
Andet | 2% | 2% | 1% | 2% | 2% | 2% |
Ved ikke | 8% | 7% | 12% | 9% | 7% | 10% |
Kommentarer