Arla fyrer 500

Arla afskediger ansatte og omrokerer i ledelsen.

Arla skal være 500 ansatte færre og der rokeres godt og grundigt på ledelseposterne i den store mejerikoncern.
Det melder mejeriet fredag i en pressemeddelelse.

Orgsanisationsændringen og de mange fyringer sker som led i koncernens nyeste strategi, der har som hovedmål, at Arla skal sende stadig mere mælk ud af Europa.

Arla vurderer at op imod 500 funktionærstillinger skal nedlægges. Det er ud af i alt 7.000 funktionærer. De timelønnede medarbejdere i produktion og transport vil ikke blive påvirket.

Tidligere har også der også været massefyringer hos Arlas store rivaler, Valio med 320 afskedigelser og FrieslandCampina med 375 afskedigelser.

Arla rykker også rundt i topledelsen. Peder Tuborgh har samlet et nyt Executive Management Team (EMT), hvor specifikke funktionsområder er repræsenteret, og hvor de kommercielle markeder er organiseret i to geografiske områder: Europa og International.

Der er syv medlemmer i det nye team - altså to færre end tidligere.

  • Peder Tuborgh, adm. direktør og ansvarlig for MMT (Milk, Members & Trading)
  • Povl Krogsgaard, vice-adm. direktør og ansvarlig for Global Supply Chain
  • Natalie Knight, koncernfinansdirektør (CFO)
  • Ola Arvidsson, HR & Corporate Affairs
  • Hanne Søndergaard, Marketing & Innovation
  • Peter Giørtz-Carlsen, Europa
  • Tim Ørting Jørgensen, International

Organisationsændringer

Arla ændrer også på organisationen.

  • Fremover bliver Marketing og Innovation en del af i koncernledelsen. Det er et udtryk for, at disse to områder er vigtige, meddeler Arla.
  • I topledelsen er der to kommercielle chefer - Europa og International.
  • Arlas landeorganisationer fokuserer endnu mere på kunderne, imens marketing fremadrettet vil blive drevet ud fra en fælles agenda for de globale produktkategorier – dog fortsat med stærke teams på de lokale markeder.
  • Én global Supply Chain og én global mælkepulje.
  • Finans- og HR-funktioner centraliseres.
  • Mindre dobbeltarbejde på tværs af landene.

Det forventes, at den nye organisation vil være på plads senest 1. april.

Færre fusioner - mere organisk vækst

Det er Arlas ambition at øge den organiske vækstrate fra to procent, som er leveret i de seneste år, til mindst fire procent i 2020.

"Det er en fundamental forandring for organisationen. I mange år har Arla udvidet forretningen primært gennem kooperative fusioner, hvor den nye mælk er kommet med et marked. Vores fortsatte succes er betinget af vores organisations evne til at skabe værdi og udvikle profitable positioner til den øgede mælkevolumen, som fremadrettet kommer fra vores egne andelshavere. Vi skal handle lokalt og tænke globalt, og den nye organisation afspejler netop det," siger Peder Tuborgh.

"Vi skal være med helt fremme og være klar til at udnytte de muligheder, som det globale marked for mejeriprodukter tilbyder. Vi skal kunne forny os selv for at skabe mest mulig værdi for vores ejere under ekstremt barske forhold. I takt med, at vi bliver mere effektive og reorganiserer virksomheden, forventes det, at et markant antal af stillinger kan skæres fra. Vores fokus er lige nu på de kolleger, som bliver berørt af det her, og de vil hurtigst muligt få besked. De berørte medarbejdere vil få Arlas fulde støtte i processen," siger Peder Tuborgh.

"Vi står over for en krævende opgave med at håndtere og forædle yderligere 600 millioner kg mælk i 2016 og samtidig beskytte Arlas indtjening. Derfor forventer jeg, at vi har den nye organisation på plads så hurtigt som muligt – uden at tabe fart undervejs," siger Peder Tuborgh.

Arlas bestyrelse bakker op

"Sammen med ledelsen har bestyrelsen defineret Arlas strategi, Good Growth 2020. Et naturligt næste skridt er at sammensætte organisationen bedst muligt, så den kan levere strategien," siger bestyrelsesformand, Åke Hantoft.

Landbrugsavisen.dk følger op på sagen...

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.