Arla: Mælkeprisen fik et boost af detailhandlen

En højere pris i detailhandlen og gode resultater på alle markeder har betydet, at Arla for sjette måned i træk har kunnet hæve mælkeprisen.

De danske mælkeproducenter fik i dag, mandag, den sjette stigning i mælkeprisen på et halvt år.

Og ifølge Natalie Knight, økonomidirektør i Arla Foods, skyldes det, at selskabet har været i stand til at fortsætte positive kontrakter.

”Historisk set er januar og februar lidt svagere, men en af de ting, der har hjulpet os til fortsat at hæve mælkeprisen, er at vi har været hurtige til at få prisstigningen ud til forhandlerne,” siger Natalie Knight, økonomidirektør i Arla.

Hun fortæller, at mejerigiganten har hævet priserne til supermarkederne i takt med, at råvarepriserne på mælk er steget markant på verdensplan. Det har været en hjælpende hånd til mælkeprisen.

Sunde markeder

Stigningen i mælkeprisen hos den danske mejerigigant skyldes også, at koncernen har oplevet stabile markeder over hele linjen.

”Derudover har vi haft gode resultater på vores markeder. Der er altid varierende priser, men overordnet set har det været meget stabilt,” siger hun.

I denne omgang var der ikke et løft til prisen for økologiske mælkebønder, og det skyldes ifølge Natalie Knight, at mælkeprisen for konventionel mælk har været på et yderst lavt niveau.

”Prisforskellen mellem økologi og konventionel mælk har ikke noget at gøre med, at økologisk mælk befinder sig på et dårligt niveau lige nu, men derimod at den konventionelle mælk har været på et uholdbart lavt niveau. Når mælkeprisen går op, så går den økologiske mælkepris typisk også op, men de kommer ikke til at følges helt ad, da det i sidste ende kommer an på, hvad forbrugerne vil have,” siger hun men fortæller, at den manglende stigning ikke er et tegn på en faldende efterspørgsel efter økologi. Tværtimod.

”Efterspørgslen efter økologi er også steget, men villigheden til at betale mere er ikke steget i samme tempo,” siger Natalie Knight, økonomidirektør i Arla Foods.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.