Arla sætter speed på bæredygtighed i nyt samarbejde

Arla indgår nu et partnerskab med det internationale non-profit initiativ, Eat.

Arla har nu indgået et partnerskab med det globale non-profit initiativ Eat. Det oplyser mejerikoncernen i en pressemeddelelse.

Eat blev etableret som et globalt non-profit initiativ i 2013 på baggrund af det stigende befolkningstal i verden. Inden 2050, vil der således være mere end 9 mia. mennesker i verden. 

Eat arbejder for at forene forskere, organisationer og virksomheder, så vi bliver i stand til at brødføde verdens befolkning på en sund og bæredygtig måde. I Eat indgår store virksomheder, organisationer og forskningsinstitutioner som Harvard og Berkeley.

"Arla er en af verdens førende producenter af mejeriprodukter og derfor en central spiller, når det handler om at finde løsninger, der kan sikre mad til flest mulige mennesker produceret på en måde, som tærer mindst muligt på jordens ressourcer.

Derfor er vi utroligt glade for, at Arla nu indgår et partnerskab med Eat,” siger Gunhild A. Stordalen, initiativtager og direktør for Eat.

Bæredygtighed og sundhed

Arla har i en årrække arbejdet målrettet med bæredygtighed i hele kæden fra landmænd over produktion og transport til forbrugere.

422 danske landbrug får fuld reduktionsstøtteKvæg · Økonomi 27. september · 15:25

Siden 2005 har Arla fx reduceret den samlede klimapåvirkning med 16 procent, ifølg egne oplysninger. Det er sket ved hjælp af bl.a. 100 procent bæredygtig soja i køernes foder og en ny grøn mælkekarton fremstillet af organiske materialer som træ og biologisk restaffald.

Desuden arbejder Arla løbende med reduktion af salt, sukker og fedt i virksomhedens produkter.

 "Netop partnerskaber er en central del af Arlas sundhedsstrategi, for de sundhedsudfordringer, som verden står over for, kan vi kun løse i fællesskab. Uanset om det drejer sig om underernæring i udviklingslande eller overvægt i den vestlige verden.

Derfor er det nye samarbejde med Eat en naturlig forlængelse og videreudvikling af vores arbejde med sundhed og bæredygtighed,” siger Hanne Søndergaard, CMO og ansvarlig for innovation og Marketing hos Arla Foods.

Næste skridt bliver at udmønte samarbejdet i konkrete projekter, der f.eks. tager udgangspunkt i Arlas sundhedsstrategi, der bl.a. sætter fokus på bedre madvaner.

Fakta

Partnerskabet mellem Arla og Eat:

Arla kan trække på Eat´s internationale indsigt og viden. 

Arla kan bidrage til Eat med erfaringer og løsninger fra Arlas praktiske erfaring med sundhed og bæredygtighed. 

Eat og Arla skal gennem fælles projekter bidrage til at udvikle ny viden og nye løsninger, der kan fremme bæredygtig fødevareproduktion og bidrage til øget sundhed hos verdens voksende befolkning. 

Tip os

Kommentarer

Forsiden lige nu

Quiz

Landbrugs Quiz

Untitled image

Hvem producerer finsnitterserien Katana?

  • Claas

  • Fendt

  • New Holland

  • John Deere

Det var rigtigt

Det var forkert