Arla satser stort på økologisk ost og yoghurt

Arla satser på at øge salget af økologisk produkter med 50 procent inden for de næste fem til 10 år. Især salget af ost og yoghurt skal i vejret.

Den økologiske, danske mejeriproduktion har igennem mange år været en stor succes. Eksporten er stigende, og herhjemme har den økologiske mælk med verdens højeste markedsandel på over 30 procent i lang tid været lokomotivet for afsætningen af de øvrige økologiske fødevarer.

Det skriver Mejeri Magasinet.

Produktionen af øko-mælk er steget markant, salget af drikkemælk oplever atter vækst og afsætningen til storkøkkener og eksportmarkederne forsætter med at stige.

Og hos Arla er man ikke i tvivl om, at der fortsat er vækstmuligheder på det danske marked.

”Vi har en ambition om, at vi inden for de næste fem til 10 år vil øge afsætningen af økologiske produkter i Danmark med 50 procent.

Væksten skal primært komme fra ost og yoghurt, mens drikkemælken i bedste fald kan opleve en beskeden fremgang,” siger adm. direktør for Arla Danmark, Jakob Knudsen, til Mejeri Magasinet. 

Opskriften hedder nye lanceringer og øget markedsføring inden for kategorierne ost og yoghurt. Flere af initiativerne er allerede sat i værk, og ifølge Jakob Knudsen tyder alt på, at selskabets økosalg allerede i år vil stige med 5-10 procent.

Tyskland er et solidt eksportmarked

Ifølge chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer Ejvind Pedersen er der også gode muligheder for at øge eksporten. Ikke mindst til Tyskland, som i dag er Danmarks vigtigste eksportmarked.

"Tysklands egen produktion af økomælk har været stigende gennem adskillige år, men den har indtil videre ikke kunnet følge med stigningen i de tyske forbrugeres efterspørgsel på økologiske mejeriprodukter.

Så alt andet lige vil der være et solidt eksportmarked for danske økomejerier i årene fremover,” siger Ejvind Pedersen til Mejeri Magasinet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.