Arla: Se vindere og tabere i ledelsesrokaden

Mejerikoncernen flytter grundigt på stolene i den nye organisation. Se, hvem der forfremmes her.

Peder Tuborgh har med den største organisationsændring i sin ledelsestid sat et nyt hold af chefer til at lede den internationale mejerikoncern.

Et par nye ansigter byder sig ind - og flere er blevet forfremmet med den store rokade, der samtidig betyder, at op mod 500 medarbejdere i administrationen vil blive fyret de kommende måneder.

Den største ændring i cheflaget er, at der fremover ikke vil være landechefer med i det øvereste ledelseslag; Arlas executive management team.

Dette vil i stedet for ni personer fremover bestå af syv.

Med i det regnestykke skal dog tages, at posten som international ansvarlig, som Jais Valeur i efteråret forlod for at blive direktør i Danish Crown, også skulle besættes.

Ud over adm. direktør, CEO Peder Tuborgh og hans næstkommanderende Povl Krogsgaard, der er ansvarlig for logistik og produktion, så består ledelsen fremover af fem personer.

Værd at bemærke er dog, at Peder Tuborgh fremover vil tage forretningsområdet »milk, member and trading« under sin egen kappe. Dette område består af kontakt til andelshaverne og handel med mælk.

Den helt nye finansdirektør, CFO Natalie Knight, der tiltrådte ved nytår, beholder sine ansvarsområder med regnskab, IT og jura.

Ola Arvidsson, der tidligere var ansvarlig for HR, får også lagt Corporate affairs under sine områder. Dette indeholder kommunikations- og csr-området.

Dansk direktør forfremmes

De største forfremmelser sker for de to fremadstormende direktører, Peter Giørtz-Carlsen og Tim Ørting Jørgensen.

Sidstnævnte har som sin sidste post været ansvarlig for Centraleuropa, med det tyske marked som det største. Tim Ørting Jørgensen gjorde sig især bemærket, da han var en af bagmændene bag de store tyske fusioner, som Arla gennemførte for få år siden. Nu skal han stå i spidsen for den nye forretningskategori International, der skal rumme al forretning uden for Europa.

Peter Giørtz-Carlsen blev for mindre end halvandet år siden forfremmet fra at være direktør for den danske forretning med knap 10 procent af Arlas omsætning til at være ansvarlig for den britiske forretning - med næsten 25 procent af Arlas omsætning. Nu tager han endnu et stort skridt opad og skal være ansvarlig for Arlas forretning for hele Europa.

Den sidste person i den nye, slankede koncernledelse liver Hanne Søndergaard, der tidligere var ansvarlig for de globale produktkategorier Arla, Lurpak og Castello. Fremover får hun ansvaret for hele Arlas markedsføring og innovation på globalt plan.

Svensk direktør ud af øverste lag

Den nye opdeling med en chef for Europa samt en slankere øverste ledelsesgruppe på kun syv personer, betyder, at direktøren for Sverige Henri de Sauvage, ikke længere vil sidde med ved det øverste bord. Henri de Sauvage har dog ansvaret for Danmark og Finland også. Det fik han for halvandet år siden.

Heller ikke Finn S. Hansen blev der plads til omkring bordet. Han fortsætter som chef for vækstlandene Rusland og Australien og skal styre en række af Arlas datterselskaber i lande som Spanien, Grækenland, Polen, Norge samt de såkaldte distributor sales.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.