Arla tæt på grænsen: Må sige nej til landmænd med øko-drømme

Der er vækst i økologien. Men der er også en grænse.

Sådan lyder det fra Arla, der melder, at de må sige nej til nogle af de konventionelle mælkeproducenter, der ønsker at omlægge og fremover levere økologisk mælk til deres mejeri.

For et år siden meldte Arla, at de igen ville optage økologer mejeriet. Målet var at skaffe 150-200 mio. kg ekstra økologisk mælk i 2017 i Danmark og Nordtyskland.

Nu har Arla skrevet under givet bindende svar til ca. 150 mio. kg dansk øko-mælk. Det vil sige, at Arla har givet bindende svar på, at andelshaveren kan levere økologisk mælk.

Derudover har landmænd med i alt 82 mio. kg mælk henvendt sig med overvejelser om at levere økomælk. Men Arla vil være nødsaget til at sige nej til nogle af landmændene fra denne bruttoliste, lyder det fra mejeriet.

"Vi vurderer netop nu, hvor meget mere økomælk vi har behov for, og vi forventer at kunne melde mere præcist ud om vores optag af økologer i slutningen af denne uge," fortæller Kasper Ibsen Beck, pressechef for Arla Danmark.

Håbet er ikke helt slukket for landmændene sidst i øko-køen. Arla fastslår, at de vil overveje at optage flere økologer, hvis der opstår et ændret behov i den nærmeste fremtid - eller at andre andelshavere ombestemmer sig og vælger ikke at levere økologisk mælk alligevel.

For nogle år siden havde Arla for meget økomælk, så mejeriet måtte hælde noget af det på konventionelle kartoner. Den situation ønsker Arla at undgå.
 
"Dybest set er det et spørgsmål om udbud og efterspørgsel på flere markeder. Det indebærer en vis grad af kompleksitet, som vi sidder og beregner på i øjeblikket," fortæller Kasper Ibsen Beck.

Økotillæget er 129,5 øre, men det svinger efter udbud og efterspørgsel, men i perioder har det været lavere. Fra 2012 til 2015 var det i gennemsnit 55 øre.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.