Arla-topchef: Håb for mælkeprisen senere i 2018

Arlas topchef, Peder Tuborgh, forventer, at mælkeprisen fortsat vil opleve pres i første halvdel af 2018, men vil blive stabiliseret i andet halvår 2018 - og måske stige igen.

Arlas andelshavere fik en god mælkepris i 2017 - men starten af 2018 har budt på store fald i afregningen. Korrektionen har været større, end Arla havde ventet.

Der håb for, at pilen kan pege opad igen i anden halvdel af 2018, siger Peder Tuborgh, adm. direktør for Arla Foods.

Det er blandt andet de forbedrede smørpriser, som steg sidste uge, der vækker håb.

"Jeg tror, at når kommer hen på andet halvår 2018, så er der nogle tendenser, der kunne pege på, at så får vi stabiliseret det hele, og måske skal vi se pil opad igen. Men det er lidt early days, og i øvrigt må jeg heller ikke udtale mig alt for offentligt om det", siger Peder Tuborgh.

Arlas omsætning var i 2017 på 10,3 mia. euro, hvilket var otte procent mere end året før.

Arla forventer, at deres omsætningen i år ligger på et tilsvarende niveau på 10-10,5 mia. euro som følge af stigende mælkemængder og en bedre produktsammensætning.

Indvejningen blev øget 0,5 procent i 2017 på tværs af markederne - men det har varrieret meget fra marked til marked - og fra måned til måned. I Sverige faldt indvejningen tre procent, mens den steg to procent i Danmark.

På et pressemøde fortalte Arlas finansdirektør, Nathalie Knight, at Arlas omkostninger er stigende. Normalt ville det være et dårligt tegn - men det skyldes investeringer i mere komplekse produkter, der giver en højere indtjening.

"Det er klart, at hvis vi på samme tid kan øge marginerne, så er det en god løsning", siger Nathalie Knight.

Arla Foods sigter mod en nettoresultatandel for 2018 i intervallet 2,8-3,2 procent af omsætningen, men forventer, at sæsonudsving vil have en stor indvirkning på halvårsresultatet for 2018, som ventes at ligge under det årlige mål.

Se vedhæftede dokument for at få Arlas finansdirektørs præsentation fra pressemødet.

Emneord video

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.