Chok for mælkeproducenter: New Zealands regering vil tvinge koantallet ned

Den new zealandske regering vil begrænse antallet af malkekvæg for at sænke udledningen af næringsstoffer til vandmiljøet.

Den new zealandske regering har planer om at fastsætte en grænse for antallet af malkekøer pr. hektar. Det skriver Dairy Industry Newsletter, ifølge Udenlandske Mejerinoter udgivet af L&F.

Miljøminister David Parker siger, at antallet af køer vil blive baseret på grænserne for næringsstoffer – altså mængden af næringsstof, der kan gå tabt fra en gård til et vandløb.

”Antallet af køer har allerede toppet og er på vej ned, men i nogle områder er antallet af køer pr. hektar højere, end miljøet kan klare,” siger han.

Der bliver ingen kompensation til landmændene. Den økonomiske påvirkning er endnu ikke blevet vurderet.

Til netavisen ruralnews siger David Parker, at farmere, der forurener vandmiljøet, skader New Zealands  image, og giver virksomhederne, der eksporterer fødevarer, udfordringer med afsætningen. 

En høj betaling for landets fødevareprodukter er nemlig i høj grad baseret på, at forbrugerne opfatter New Zealand som "clean and green", altså ren og grøn, og på det punkt må der ikke være den mindste vaklen i geledderne, mener ministeren.

"Jeg er ikke som sådan mod malkebrug, men det står temmelig klart, at stigende mængder sedimenter og næringsstoffer i vores vandløb skyldes et intensivt landbrug, og her indtager malkebrugene en nøglerolle," siger han.

Han tilføjer, at han i fremtiden ser en del af den vigtige landbrugsregion South Canterbury skifte fra mælkeproduktion til planteavl og grønsagsproduktion, og at dette vil være "skønt for nationen".

De nyeste tal viser, at der er i alt 4,8 mio. køer i New Zealand – i gennemsnit tre køer pr. hektar.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.