Chok på Arla-kernemarked – omsætning faldt 14 procent

Flere af Arlas markeder leverer fin vækst. Men på ét marked gik omsætningen markant tilbage.

På flere af Arlas kernemarkeder var der vækst i omsætningen i 2015. Men især ét af mejerikoncernens vigtigste markeder gik det markant dårligere sidste år. Det viser det netop offentliggjorte regnskab.

Omsætningen i Tyskland, når det gælder forbrugerprodukter, tog sig nemlig et gevaldigt styrt med hele 14 procent fra 1,35 mia. Euro  i 2014 til 1,17 mia. Euro i 2015.

Det skyldes ifølge Arla ”primært det fortsatte prispres på det tyske marked”.

Samlet set gik mejerikoncernens omsætning tilbage med 3,3 procent i forhold til 2014. Det skete på trods af de øgede mælkemængder fra andelshaverene.

At omsætningen derfor faldt i Sverige med fire procent og i Danmark med samme procentsats, ligger i tråd med den samlede koncern.

”Arla Danmark oplevede en vækst i salgsmængderne for varemærke-produkter på 5 procent i 2015 trods et øget fokus på discount og private label-produkter fra forbrugernes og kundernes side,” skriver mejerikoncernen i deres omtale af markedsområderne.

Kendt Arla-direktør stopper Kvæg 23. august · 13:13

England boomer

Imens omsætningen altså faldt på flere kernemarkeder, steg omsætningen i det vigtigste af hjemmemarkederne, nemlig Storbritannien. Her voksede omsætningen fra 2,8 mia. Euro til 2,9 mia Euro i 2015. Samtidig steg salgsmængderne med 200 mio. kilo mælk.

Netop Storbritannien er så vigtigt, fordi det udgør mere end end fjerdedel af koncernens samlede omsætning.
Arlas erklærede strategi er at sende mere mælk ud af Europa, hvor der er høj vækst og høj indtjening på mælkeprodukter. I Mellemøsten og Nordafriak steg omsætningen med 19 procent til 530 mio Euro i 2015.

I Kina og Sydøstasien steg salget med hele 41 procent – dog fra et noget lavere leje på 85 mio. Euro til 120 Euro. Især Kina trak den udvikling med en fordobling af salget. Også i USA var der vækst på 14 procent, hvor Arla især forsøger sig med ostesalg.

Derimod faldt omsætningen syd for Sahara, hvor Arla ellers har investeret i et nyt samarbejde i 2015 i Nigeria. Arla forventer de kommende år igen at øge salget, efter et år præget af såkaldt ”praktiske problemer”.

 

Tip os

Kommentarer

Forsiden lige nu

Quiz

Landbrugs Quiz

Hvor mange hovedforretninger omfatter medlemskredsen i Dansk Maskinhandlerforening?

  • 143

  • 134

  • 127

  • 187

Det var rigtigt

Det var forkert